Literatura

Irene Solà, Nadia Hafid i Andrés Barba guanyen els premis Finestres

Emma Casadevall s'endú una menció al talent novell per 'Lignit'

4 min
L'escriptora Irene Solà.

BarcelonaEl jurat del premi Finestres ho té clar: els millors llibres de l'any passat són, en català, Et vaig donar ulls i vas mirar les tenebres, d'Irene Solà (Malla, 1990), i en castellà El último día de la vida anterior, d'Andrés Barba (Madrid, 1975). Les novel·les de Solà i Barba han guanyat la 4a edició dels Premis Finestres de narrativa, dotats amb 25.000 euros tant en la categoria de narrativa en català com en narrativa en castellà. Et vaig donar ulls i vas mirar les tenebres ja va encapçalar la llista dels millors llibres del 2023 de l'Ara Llegim, el suplement literari de l'ARA. Per la seva banda, la dibuixant Nadia Hafid (Terrassa, 1990) ha guanyat els 25.000 euros del Premi Finestres de còmic en català per Mala olor, i Emma Casadevall una menció al talent novell (dotada amb 15.000 euros) per Lignit. Els premis de còmic són a projectes de novel·la gràfica encara en fase inicial; Mala olor es publicarà el març de 2024 i Lignit durant el 2025.

Per al jurat del premi de narrativa en català, format per Marina Espasa, Anna Guitart, Mara Faye Lethem, Pere Antoni Pons i Gemma Medina, la novel·la d'Irene Solà és "una obra enlluernadora i poderosa que fa gala d'una capacitat singular per entrellaçar històries i servir-les en un al·luvió incessant i estilísticament controlat, amb una llengua viva que vessa de l'aigua que neix de la tradició literària catalana". El jurat de narrativa en castellà, que formen Jordi Costa, Mathias Enard, Camila Enrich, Mariana Enríquez i Carlos Zanón, ha destacat de la novel·la de Barba "la construcció exquisida i minuciosa de la novel·la, un número de màgia amb totes les cartes sobre la taula" i "l’habilitat per enfilar imatges poderoses i convidar el lector a freqüentar habitacions conegudes, però des d’un angle diferent".

Barba ha comentat que El último día de la vida anterior va sorgir arran d'una imatge que arrossegava des de feia anys sense saber com abordar-la: "Una dona entra en una casa i es veu constantment fent el que ja havia fet el dia anterior". La pandèmia va ser, d'alguna manera, la clau que va trobar per desentranyar-la, ja que "tots ens vam convertir en fantasmes de les nostres pròpies vides". Aquesta experiència va fer que s'adonés que es tractava "d'una història de fantasmes, on sempre hi ha algú atrapat per un trauma que és ajudat per algú altre". Solà també veu Et vaig donar ulls i vas mirar les tenebres com una història de fantasmes: "Està plena de personatges que estan en un altre lloc, de dones que habiten una casa i que, des del present, recorden i ens expliquen la història d'unes muntanyes, que són les Guilleries, i d'aquesta casa". Però l'autora subratlla que, tot i la dimensió espectral de la novel·la, també té un "interès molt gran per tot el matèric, pels cossos dels personatges i també pel de la casa, així com les olors i els plaers".

Nadia Hafid, en català

El jurat del Premi Finestres de còmic en català, format per Jordi Canyissà, Núria Tamarit, Adrià Turina, Lluïsa Pardo i Montserrat Terrones, ha valorat del còmic de Hafid que és "una història de caràcter social de rabiosa actualitat que ens interpel·la sobre el món on vivim i ens convida a reflexionar-hi" i la valentia de l'autora per "tractar temes incòmodes i experimentar amb el llenguatge del mitjà". Hafid ha compartit l'orgull que sent de publicar l'obra en una editorial "amb un dels catàlegs més prestigiosos i importants del país" i la il·lusió de publicar per primera vegada un còmic llarg en la seva llengua materna, el català.

Hafid és una de les autores més destacades de la seva generació: va debutar el 2020 amb El buen padre, que va guanyar el Premi ACDCòmic a l'autoria emergent, i va ser nominada a millor autora emergent del Comic Barcelona. El 2022 va publicar Chacales, que va guanyar el premi Ojo Crítico de RTVE al millor còmic espanyol de l'any. També ha publicat a les pàgines de l'ARA la sèrie Pipa blues i una historieta curta en català a l'antologia Vinyetari del Premi ARA de Còmic. L'any passat va ser una de les autores que van exposar al CCCB dins la mostra de còmic d'avantguarda Constel·lació gràfica.

Sobre Mala olor, Hafid ha avançat que el títol fa referència al desencadenant de la història: una empresa detecta que les sabates d'una treballadora fan mala olor. "L'asèpsia i l'estandardització són eines de control per a aquesta empresa, però és una metàfora de la societat on vivim. Al darrere hi ha una base molt podrida, i això és el que provoca la mala olor", explica l'autora, que gràcies a la dotació del premi podrà aparcar la seva feina habitual d'il·lustradora. "Malauradament, la majoria dels autors no viuen del còmic i han de dibuixar en el seu temps lliure", ha recordat.

Lignit, l'obra guanyadora de la menció al talent novell del Premi Finestres, serà el primer còmic llarg que publica Emma Casadevall. El jurat del premi va valorar de l'obra que és "un valuós exemple de còmic de no-ficció, un reportatge gràfic que indaga en la història de les explotacions mineres a Catalunya enllaçant-la amb els canvis soferts pel territori i per la dura realitat dels seus habitants". Casadevall va citar com a font documental la investigació de la seva amiga Laia Gallego Vila sobre la industrialització al Berguedà des d'una perspectiva crítica, observant els fluxos migratoris i el paper de les dones a les mines.

stats