Llegim Crítiques 29/09/2021

Una novel·la seriosa sobre el covid

Ali Smith completa amb 'Estiu' la tetralogia dedicada a les estacions, publicada per Raig Verd

Anna Carreras Aubets
3 min
Un oficial sanitari recull mostres en un centre de cribratge de Leicester, a Anglaterra

BarcelonaEstiu és un final deliciós per al quartet extraordinari de l'escocesa Ali Smith, quatre experiments literaris que porten per títol les estacions de l'any que volen reflexionar sobre el temps com a concepte i sobre la pressa vertiginosa dels fets en l’època actual. És, a més, la primera novel·la seriosa sobre el coronavirus. L’obra comença amb la perspectiva d’un personatge que protesta contra el cultiu polític de la indiferència, la Sacha Greenlaw, una jove de setze anys de Brighton. Viu amb seva la mare i el seu germà Robert, solitari i torturador. Els dos germans tenen reaccions contràries davant del món. La Sacha no vol viatjar en automòbil perquè fa servir combustibles fòssils. Viciós, malintencionat i intel·ligent, el Robert juga a videojocs violents i admira Dominic Cummings, l'Svengali polític de Boris Johnson. A la casa del costat hi viu el seu pare amb la seva nova i jove parella, la qual està escrivint un llibre sobre el poder de les paraules i ha deixat de parlar del tot. Els incendis forestals destrossen Austràlia, el covid-19 s’està escampant i se sumen una pila de fets violents, començant per l’assassinat de George Floyd.

Estiu també aposta per la interacció entre el passat més recent i el passat històric. En aquesta última entrega retrobem personatges de llibres anteriors: Daniel Gluck, que ja sortia a Tardor, un excompositor de nacionalitat alemanya que va arribar al Regne Unit sense el canvi de nacionalitat. A la Segona Guerra Mundial és detingut i enviat a un campament de l’illa de Man. L’home afirma que ara tot significa una cosa ben diferent. A Estiu el personatge depassa la centena i la seva experiència com a immigrant estranger serveix a Smith per parlar de la detenció d’immigrants sense papers el 2020. Per evitar la massificació, quan el virus arriba al Regne Unit moltes d’aquestes persones són alliberades, però no tenen on anar. També reviuen l'Art i la Charlotte, els bloguers de la natura que a Hivern es mostraven ultraindignats. Finalment retrobem l’Iris, l’activista política de tota la vida, que ara acull aquests immigrants.

Defectes i bondats del present

A Estiu hi ha la denúncia a la condició dels presos polítics i els immigrants detinguts, però també a la situació precària de la cultura i a la pobresa mundial. Com a teló de fons, la pandèmia: la Sacha pensa que els dibuixos del virus s’assemblen a petits planetes amb trompetes que els surten per la superfície, a un petit univers disparat per dards de fira o a les mines marines de les pel·lícules sobre la Segona Guerra Mundial. La Sacha és una Cassandra del canvi climàtic, com moltes noies intel·ligents de la seva generació, que pensa que cal desemmascar-ho tot.

Smith ha sabut retratar la Gran Bretanya moderna, assenyalant els defectes de la societat i dels seus polítics, però alhora també n’ha destacat les facetes positives, com l’esperit comunitari i la possibilitat del perdó, seguint l’estela de Conte d'hivern, de Shakespeare. Amb un estil indirecte lliure, l’autora vol convertir el món real immediat en art mentre evita l’amenaça d’obsolescència. Defensa que la pandèmia fa que els murs, les fronteres i els passaports siguin tan insignificants com la natura sap que són. Per sort, ara els humans també ho tenim clar i podem encarar el futur amb més humilitat. La prosa d’Estiu encadena imatges, anècdotes, referències i significats, però Ali Smith no hi inclou cap mena de pes moral. Això és cosa de cada lector. 

____________________

Compra aquest llibre

Fes clic aquí per comprar Estiu a través de Bookshop, una plataforma que dona suport a les llibreries independents.

stats