Grup 62 absorbeix Edicions del Periscopi
El segell d'Aniol Rafel i Marta Rubirola mantindrà l'equip i la identitat dins del gegant editorial


BarcelonaGrup 62 ha entrat, de forma majoritària, a la propietat d'Edicions del Periscopi. Amb aquesta operació empresarial, el segell liderat per Aniol Rafel i Marta Rubirola passa a formar part del grup. "Ens ha sorgit aquesta oportunitat i ens ha semblat molt bona, sobretot pensant en el projecte editorial. És un acord molt bo per a Periscopi, perquè ens permet continuar disposant de tot l'equip actual, amb la llibertat de seguir fent els llibres que estàvem fent sense cap restricció i de mantenir també la distribució que teníem. Treballarem com fins ara, però amb més comoditat", explica Rafel.
L'editor assegura que no és una decisió d'urgència ni presa a contracor, sinó que l'han adoptat "després de dos anys bons". Segons Rafel, "davant de les inclemències del sector editorial, poder tenir el suport d'un gran grup dona tranquil·litat". L'aliança els dotarà de més recursos i potenciarà la presència dels seus llibres i autors en nous espais i mercats. "En principi, tot són avantatges. Hem de veure si la gent ens posa segons quines etiquetes, espero que no se'ns jutgi de manera diferent", afegeix l'editor, que diu que Grup 62 és "un grup sòlid i expert" del qual poden "aprendre molt". Malgrat el canvi empresarial, Periscopi continuarà compromès "amb la literatura, els lectors i la defensa i la difusió de la llengua i la cultura catalanes".
Per la seva banda, el director editorial de Grup 62, Emili Rosales, ha celebrat la incorporació de Periscopi. "Estem molt contents d'haver arribat a aquest acord. Periscopi ha destacat com una de les editorials més brillants, de captació de talent internacional i local, i té una manera molt singular de publicar i d'arribar als lectors. És un enriquiment poder-los sumar al plantejament divers que tenim a Grup 62", diu Rosales. L'operació respon a la voluntat d'incorporar "segells que mantenen la personalitat" amb l'objectiu de "fer l'oferta de literatura en llengua catalana més àmplia possible", afegeix Rosales. Grup 62 forma part de Planeta des del 2013.
Edicions del Periscopi, liderada per Aniol Rafel i Marta Rubirola, va néixer el 2012 amb una estructura petita, però ben aviat es va situar a primera línia del mercat. Al llarg de l'última dècada s'ha convertit en un dels segells de referència de l'edició independent a Catalunya, desvinculada –fins ara– dels grans grups. Periscopi és una de les editorials que més premis Llibreter han rebut, amb títols com Ànima de Wajdi Mouawad (2014), Gegants de gel de Joan Benesiu (2015), Ignot de Manuel Baixauli (2020), Materials de construcció d'Eider Rodríguez (2024) i la recent Només terra, només pluja, només fang de Montse Aubets (2025). Periscopi ha publicat en català grans autors internacionals com Sally Rooney, Gabrielle Zevin, Kent Haruf i Colson Whitehead.
Des de fa uns anys, els tres grans grups (Penguin Random House, Planeta i Abacus) han anat adquirint segells independents, en una sèrie d'operacions de concentració editorial. El 2019 Penguin Random House va comprar La Campana, fundada per Josep Maria Espinàs i Isabel Martí, i el 2021, La Magrana. Aquell mateix any, Enciclopèdia Catalana va quedar-se amb Viena, l'editorial d'Isabel Monsó i Enric Viladot. L'últim moviment, abans del canvi de Periscopi, va ser l'adquisició d'Abacus i de Jaume Roures de tots els segells d'Enciclopèdia Catalana, l'any passat.