Crítica

Una nova meravella de Christophe Blain

'Gus 4. Happy Clem' de Christophe Blain. Norma. Trad. Eva Reyes de Uña. 104 pàg. / 19,50 €

Una nova meravella de Christophe Blain Zoom

Les tres primeres pàgines de la quarta entrega de la sèrie Gus deixen bocabadat. El francès Christophe Blain desplega una coreografia visual frenètica, àgil i harmoniosa sobre l’atracament a un tren de l’Oest. I és només un petit tast de tot el que l’autor d’ Isaac el pirata (2001-2005) i Quai d’Orsay (2010-2011) posa en joc en el centenar de pàgines d’aquest còmic que a més de l’alè del western desprèn les aromes de les aventures portuàries de Jack London i Herman Melville.

Dels tres lladres protagonistes de la sèrie, el Gus hi té una presència gairebé espectral, el Gratt hi apareix com a secundari i el Clem és qui porta el pes de la història; de fet, de les històries, perquè Blain combina la vida familiar del Clem a San Francisco, les escapades per atracar bancs, la inquietant relació amb un antic dinamiter, la crisi creativa de la dona escriptora i l’activitat clandestina de la filla. Tot plegat en una irresistible aventura de dibuix prodigiós i un pèl més clàssica en la planificació que els tres primers volums. Aquest Happy Clem que es gaudeix per ell mateix és també una gloriosa desfilada de referents a la manera de Goscinny, com ara personatges amb el rostre de Robert Duvall, Captain Beefheart, Sterling Hayden i Gene Wilder, entre d’altres.