Literatura
Llegim  /  Actualitat 16/02/2022

La venjança de Billy Wilder contra Hollywood i Auschwitz

Jonathan Coe ambienta una novel·la durant el rodatge de l'enigmàtica pel·lícula 'Fedora'

3 min
Billy Wilder, amb barret, durant el rodatge de 'Fedora'

Barcelona"Senyor Wilder, vostè va viure uns quants anys a Berlín entre les dues guerres. Com se sent, ara que ha tornat a Alemanya per rodar la seva nova pel·lícula?", recorda l'escriptor Jonathan Coe que va demanar un periodista al director de L'apartament quan, a la dècada dels 70, rodava a la ciutat alemanya unes escenes de Fedora. "Em trobo en una situació en què només hi puc sortir guanyant –li va respondre Wilder–. Si Fedora té molt d'èxit, serà la meva venjança contra Hollywood, on no he trobat productor per finançar la pel·lícula. Si és un fracàs, serà la meva venjança pel que va passar a Auschwitz".

Wilder, d'origen austríac i fill de jueus polonesos, va perdre la mare i el padrastre al camp d'extermini d'Auschwitz, i aquest record dolorós recorre subterràniament la nova novel·la de l'escriptor britànic, El señor Wilder y yo, que publica Anagrama. El director i guionista va arribar a filmar un curtmetratge documental, Els molins de la mort (1945), per conscienciar el poble alemany de les atrocitats comeses durant la Segona Guerra Mundial.

El dolor i l'astúcia d'un gran humorista

El fantasma de la mare no és l'únic que Coe rescata a El señor Wilder y yo. També hi ha el de Fedora, l'actriu de rostre glacial que protagonitza la pel·lícula homònima de la qual la narradora de la novel·la, Calista Frangopoulou, en rememora el rodatge a mitjans de la dècada dels 70. En aquells moments, Calista era una noia que intentava obrir-se camí a Hollywood i Wilder la va escollir com a intèrpret durant el periple grec per filmar la pel·lícula. L'acció de Fedora (1978) arrenca quan un productor arriba a una illa grega buscant una actriu emblemàtica del Hollywood clàssic que hi viu retirada, des de fa dècades, per oferir-li un paper. Els múltiples obstacles per parlar-hi intriguen cada vegada més el protagonista, interpretat per William Holden. A les mans de Jonathan Coe, el material es converteix en el relat de la relació professional i d'amistat entre Calista i Wilder, esquitxat de sopars, rodes de premsa i múltiples ocasions perquè Wilder llueixi el seu sentit de l'humor àcid i alhora elegant.

"Va ser un dels grans humoristes del segle XX –afirma el novel·lista–. En els millors gags de les seves pel·lícules hi ha una barreja de dolor i d'astúcia. De fet, en obres mestres com Ningú no és perfecte [1959], Wilder aborda temes d'una gran seriositat a través de la comèdia". El Billy Wilder que preparava Fedora, però, es trobava en una altra etapa creativa, aparentment menys esplendorosa.

Un èxit a llarg termini

"Hi ha llibres que decideixes escriure de manera espontània i conviuen amb tu durant quatre o cinc anys. No és el cas d'aquest, que fa vint anys que em ronda", ha recordat Coe aquest dimecres a la Filmoteca de Catalunya. Tot i que la novel·la es va anar transformant a mesura que hi treballava, l'escriptor tenia clar que la volia ambientar a la segona meitat dels 70, durant la concepció i filmació de Fedora. "És un moment molt interessant que em permet reflexionar sobre la creativitat –diu–. Wilder havia tingut un èxit sostingut al llarg de diverses dècades, i havia pogut fer pel·lícules molt personals seguint les normes de la indústria de Hollywood". Els anys 70, després de pel·lícules com La vida privada de Sherlock Holmes (1970) i Avanti! (1972), la cosa va començar a canviar. "De sobte es va adonar que allò que volia donar al món, el món ja no ho volia. Aquesta novel·la parla de la transició entre l'èxit i una altra etapa. A més, Fedora és una pel·lícula fosca i misteriosa, un drama on Wilder va reflexionar sobre la idea de fama", explica Coe.

La venjança anunciada per Wilder a la premsa va acabar sent doble: va fracassar comercialment i, per tant, va tenir repercussions negatives en la productora alemanya; i també va qüestionar aquell Hollywood que l'havia rebutjat, perquè amb els anys s'ha convertit en un dels films de culte del director, potser la seva última obra mestra.

____________________

Compra aquest llibre 

Fes clic aquí per adquirir El señor Wilder y yo a través de Bookshop, una plataforma que dona suport a les llibreries independents.

stats