Creat el 1981 per l’editorial Planeta amb la vocació de “contribuir a l’increment de la producció literària en català”, el premi Ramon Llull –actualment dotat amb 60.000 euros– va inaugurar el palmarès amb Les aventures del cavaller Kosmas, de Joan Perucho. Des de llavors ha recompensat novel·les d’autors com Pere Gimferrer, Valentí Puig, Carme Riera, Maria de la Pau Janer, Màrius Serra, Najat el Hachmi i Vicenç Villatoro. Els últims quatre guanyadors han estat Pilar Rahola, Martí Gironell, Rafel Nadal i Núria Pradas.
Gerard Quintana guanya el premi Ramon Llull 2021 amb una història d'amor, somnis i segones oportunitats
'L'home que va viure dues vegades' és la segona novel·la del cantant de Sopa de Cabra
BarcelonaQuan era adolescent, Gerard Quintana va desenvolupar un "amor obsessiu" pels llibres gràcies al seu tiet, el llibreter Pere Rodeja. "Les guies de lectura que ell em feia m'han ajudat i inspirat", ha reconegut el cantant i músic Gerard Quintana, que ha guanyat el 41è premi Ramon Llull 2021 –dotat amb 60.000 euros– amb L'home que va viure dues vegades, la seva segona novel·la, que publicarà Columna el 3 de març, i també sortirà en castellà i portuguès. "Visc aquest premi amb una sensació d'alteritat: encara l'he de metabolitzar i assumir –ha dit Quintana–. Em passa una mica el mateix que quan estàs immers en la realitat dels personatges d'una novel·la. Quan en surts tornes al teu món".
L'home que va viure dues vegades comença a Eivissa el 1999. Tres personatges, la Maria Ponsa i els seus dos fills, de cinc i set anys, arriben a la platja després de saber que el pare, en Salvador, arribarà finalment en el vol de la nit, que s'ha retardat. "Durant aquelles hores passaran fets decisius. En Salvador és el protagonista de la novel·la, que és la història de la seva peripècia vital –ha avançat–. Ell haurà de lluitar contra el destí quan rebi l'herència enverinada del pare, però també és el jove que es refugia en els llibres i que escriu poesia. La novel·la és un cant a la vida que desdibuixa les fronteres entre el bé i el mal, entre Déu i el diable. La vida i la mort són dues cares de la mateixa moneda, encara que les vulguem separar".
De Pasolini a Bulgàkov, passant per Lewis Carroll
Quintana ha explicat també que el llibre parla "de segones oportunitats, dels somnis i imprevistos que ens sacsegen i d'amor incondicional". En Salvador escriu llibres, a la novel·la, amb el pseudònim de Pere Ponsatí. "En Salvador tria aquest nom per Pier Paolo Pasolini, com un homenatge, perquè és un dels autors que l'influeix –ha dit–. I agafa el cognom de la dona, Maria Ponsa, i el seu, Martí, i els fusiona en Ponsatí. Curiosament, el meu oncle, que va gestionar i va acabar sent propietari de la llibreria Geli de Girona, es deia Pere Rodeja Ponsatí". El llibreter va arribar a acumular 200.000 volums a la seva llibreria. "Deia que si algú es quedava tancat allà dins podria entendre tot el món sense sortir de la Geli", ha dit Quintana.
Altres influències de Quintana per escriure aquest llibre han estat el Doktor Faustus de Thomas Mann, l'Alícia al país de les meravelles de Lewis Carroll i El mestre i Margarida de Mikhaïl Bulgàkov. "Tinc la sensació que un llibre no neix d'un dia per l'altre, és un procés que ens acompanya durant molt de temps, i sovint ho fa de forma molt inconscient –ha afegit l'autor–. Diria que fa 30 anys i nou mesos que l'escric, aquesta novel·la". Així i tot, l'origen de la trama es basa en un fet del qual l'autor va tenir notícia a Eivissa fa una dècada, i no va començar el llibre fins a principis del 2020, "un cop tenia l'estructura clara". "El vaig acabar a finals de setembre –ha continuat–. Faig moltes coses alhora, però quan escric em sento segrestat pel llibre i no tinc horaris. M'he hagut de deslligar de moltes coses per poder dedicar-me a la novel·la. Tinc whatsapps que fa deu mesos que no contesto... espero que ho entenguin, no soc així d'antipàtic".
"No entenc que les llibreries hagin d'estar castigades"
Salvador Martí és "un personatge que se sent incòmode amb el món que li ha tocat viure" ja des de jove. "Ha hagut de mirar endintre seu molt aviat i és exigent, i creu que els llibres són un refugi", explica. "Per al Salvador dir poesia és dir bellesa, fins i tot en allò que li provoca rebuig –ha afegit Quintana–. Ell haurà de tirar endavant, i sovint no sap com fer-ho, perquè no és un personatge exactament feliç... però us asseguro que és bona gent".
Gerard Quintana ha tingut unes paraules d'afecte també per al món de la cultura. "Ho estem passant molt malament. Els companys del món de la música porten onze mesos sense poder treballar, i alguns d'ells s'han endeutat i reendeutat –ha dit–. I ara les llibreries han d'estar tancades els dissabtes, quan havien estat declarades bé essencial. No entenc que les llibreries hagin d'estar castigades. Quin és el perill? Què tenen els llibres, que són tan amenaçadors? No vull viure en un món que les margini i que no les tingui en compte". En aquest punt, part del jurat ha aplaudit les paraules del músic i novel·lista. "El món del cinema està també tocat –ha afegit–. I no puc oblidar que tenim un músic amb un compte enrere de deu dies per entrar a la presó per dir coses que els diaris expliquen cada dia. Estic parlant de Pablo Hasél".
Gemma Lienas, en nom del jurat, ha recordat que la novel·la té un punt de realisme màgic "propi del Massimo Bontempelli de La dona dels meus somnis". "Em sento més identificat amb el realisme màgic que amb l'etiqueta de novel·la onírica", ha admès Quintana, que ha revelat que una de les particularitats dels homes de la família de Salvador Martí és que "moren dues vegades".
Nascut el 1964 a Girona i conegut per ser el cantant de Sopa de Cabra des del 1986, Gerard Quintana va debutar el 2019 com a novel·lista amb Entre el cel i la terra (Columna). "En cinema diríem que és una novel·la que pertany al gènere fantàstic més pur –ha dit Isona Passola, també membre del jurat, juntament amb Carles Casajuana, Pere Gimferrer i Carme Riera–. Ets un gran poeta, Gerard. És un llibre emocionant, que entendran tant els esotèrics com els que no ho són. Pot arribar a un públic enorme, però un dels mèrits és que no has fet concessions". "És un llibre que vol anar molt al fons, segurament per això encara no n'he pogut sortir –ha continuat Quintana–. Tinc ganes que arribi a les llibreries i el pugueu llegir".