Barcelona

Premi Herralde a la foscor de Mariana Enríquez

L'escriptora i periodista ambienta una història de terror sobrenatural en la dictadura argentina

Mariana Enríquez, aquest dilluns a Barcelona / EFE Zoom

“Aquesta novel·la és una mansió ombrívola per on el lector camina a les fosques: s’hi trobarà elements gòtics i d’horror, però també flors estranyes”. Així descrivia ahir al migdia Juan Pablo Villalobos, en nom del jurat del premi Herralde, 'Nuestra parte de noche', el llibre de Mariana Enríquez que s’ha imposat als 679 mecanoscrits que rivalitzaven amb ella per fer-se amb el guardó, dotat amb 18.000 euros.

L’escriptora argentina va debutar el 1994 amb la novel·la 'Bajar es lo peor', però no va ser fins al 2009 que va triomfar, amb un llibre de relats, 'Los peligros de fumar en la cama', en què posava sobre la taula històries de terror d’arrel local però d’impacte universal. 'Las cosas que perdimos en el fuego' (Anagrama) va arribar el 2016 i confirmar el talent de l’autora per exposar criminals, fenòmens paranormals i episodis foscos de la història del seu país amb una naturalitat que encara n’intensifica una mica més els efectes. “ Nuestra parte de noche és una novel·la total però molt personal -afirma l’autora-. Hi ha totes les meves obsessions, i tenint en compte que el llibre suma més de 600 pàgines podeu pensar que en tinc moltes... Espero que encara me’n quedin”. A la novel·la, el Gaspar i el seu pare travessen l’Argentina fugint de “ la Orden ”, la societat secreta dominada per la família de la mare del Gaspar, morta en circumstàncies estranyes. “ La Orden ” fa terribles rituals per contactar amb “ la Oscuridad ” i aconseguir la vida eterna. Per això necessiten els poders de mèdiums com el Gaspar i el seu pare, una herència maleïda que només els portarà desgràcies.


“Vaig voler ambientar l’acció durant els últims anys de la dictadura argentina i també a principis dels 90, una època complexa en molts sentits, rara i depriment per ser jove -comenta-. El moment en què transcorre el llibre és tràgic, però té un punt divertit”. Entre els temes que l’autora destaca hi ha “el poder, l’herència, la família i l’explotació dels cossos a l’Amèrica Llatina”, tots ells vistos des d’un punt de vista proper al gènere fantàstic. “Hi ha una influència també de la màgia britànica, de personatges com Aleister Crowley i John Dee -afegeix-. La presència d’un ritual força espectacular que no puc desvelar encara permet unir mite i economia”. Anagrama publicarà 'Nuestra parte de noche' a principis de desembre.