Llegim Còmic

Míriam Bonastre, l’autora catalana més venuda als Estats Units, té 29 anys i és dibuixant

La creadora del cartell del Manga Barcelona ha venut més de 450.000 exemplars del còmic ‘Hooky’

Retrat a Míriam Bonastre, autora de còmic.
06/12/2023
4 min

BarcelonaElla mateixa no n’era conscient. "Soc l’autora catalana més venuda? Ostres!" Però les xifres són eloqüents: en només dos anys, Míriam Bonastre (Pineda de Mar, 1994) ha venut 450.000 exemplars dels dos volums del seu còmic Hooky, la majoria als Estats Units. I aquesta xifra no inclou les vendes de l’últim semestre del 2023, en què s’ha publicat al mercat nord-americà el tercer volum de la sèrie amb una tirada inicial de 190.000 exemplars. El mes del llançament es va situar en el número 1 de la llista de bestsellers de llibres il·lustrats i manga del New York Times. "Em costa una mica d’assimilar-ho –admet Bonastre–. M'estic tot el dia a casa, fent còmics amb l'iPad. Només en soc conscient quan vaig a les firmes i veig que als lectors els agrada molt la història".

En l’èxit de Bonastre ha influït molt el boom actual del còmic infantil i del manga i, sobretot, l’aparició de plataformes online de còmic com WebToons, que l’autora va descobrir mentre estudiava a l’Escola Joso de còmic. "La meva millor amiga, que era molt fan de la cultura coreana i el K-pop, em va parlar d’una plataforma coreana on penjaven còmics pensats per als smartphones: en comptes de la pàgina tradicional, són una tira llarga que es llegeix fent scroll". Bonastre s’hi va aficionar i, quan WebToons va convocar un concurs internacional per buscar talents fora de Corea, s’hi va presentar amb els primers episodis de Hooky, una sèrie d’aventures (en anglès) sobre dos germans bruixots que penjava setmanalment a la plataforma. "No vaig guanyar, però m’ho vaig passar molt bé i uns quants lectors s'hi van enganxar i esperaven cada setmana l’episodi –recorda–. I, un dia, WebToons em va contactar i em va oferir un contracte per continuar fent Hooky".

Imatge promocional de 'Hooky'

La dibuixant va estar uns mesos compaginant la sèrie i els estudis a la Joso; per guanyar temps, intentava colar els nous episodis de Hooky com a treballs de classe, però al final va deixar l’escola per dedicar-se a la sèrie a temps complet fins al 2020, amb una resposta del públic brutal: la versió anglesa del còmic acumula 108 milions de lectures a WebToons i la versió espanyola 19,5 milions. L’èxit no va passar inadvertit a les editorials nord-americanes i Bonastre va rebre l’oferta de Harper Collins per publicar Hooky en paper, transformant la tirallonga vertical de vinyetes en una narrativa més tradicional de còmic. "Ells van fer una primera adaptació que va ser una mica desastre –explica l’autora–. Així que ho vaig acabar fent jo: durant el confinament vaig redissenyar tot el còmic, adaptant-ne algunes vinyetes i redibuixant moltes coses".

L’aposta de Harper Collins va ser forta; la tirada inicial del primer Hooky va ser de 130.000 exemplars. Per a Bonastre, la clau de l’èxit de l’edició impresa va ser connectar amb un públic que no existia a WebToons: els nens. "El públic de la plataforma és molt adolescent i femení, gent de més de 14 anys que té smartphone i navega per internet lliurement –diu la dibuixant–. Però amb els llibres vaig arribar a nens de 6 a 12 anys". Al contrari del que és habitual en autors catalans, les edicions en català (a EntreDos) i en castellà (a Planeta) van arribar després. A més, Hooky també s’ha publicat a Itàlia, França (a la prestigiosa editorial Dupuis), Mèxic i l'Argentina, entre més països.

Una dibuixant de manga maresmenca

Aquesta setmana, Míriam Bonastre serà una de les autores convidades al Manga Barcelona que se celebra del 7 al 10 de desembre. És la responsable del cartell d’aquesta edició, un encàrrec que considera "un gran honor" perquè hi va començar a anar als 11 anys, quan el saló encara se celebrava a la Farga de l'Hospitalet de Llobregat. "Durant la meva adolescència hi anava religiosament –explica–. Per a mi significa molt, no només com a lectora. Al principi hi vaig anar amb els pares, després amb els amics, després amb amics d’internet que veia només al saló i, cap als 15 o 16 anys, vaig saltar a l’altra banda per vendre-hi un fanzín que fèiem un grup d’autors i el meu primer còmic llarg, El huérfano, que em vaig autopublicar". La tirada va ser, esclar, molt més modesta que les de Hooky: 300 exemplars. "Hi ha gent que em segueix des d’aquella època i encara en firmo algun exemplar de tant en tant".

La influència del manga és "total" en l’estil de dibuix: la importància de les emocions, l’ús dels primers plans, el tipus de monòlegs interiors... "Quan dic que llegeixo còmics és mentida, llegeixo manga –reconeix–. També llegeixo còmic europeu i nord-americà, però d’autors més o menys de la meva edat molt influenciats pel manga". Bonastre reivindica el dret d'utilitzar "el llenguatge del manga, tota l’expressivitat, el ritme i el sentit de l’humor que té", però en històries o personatges que surtin d’ella mateixa. "No intento fer històries romàntiques en un institut japonès perquè no soc japonesa i seria una mica fake, no?" Una altra influència clau de Hooky, reconeguda per l’autora, és Harry Potter: "És la primera saga de llibres sense dibuixos que vaig llegir, el primer llibre amb 7 anys i l’últim amb 14. I des d’aleshores és una influència molt important a la meva vida".

Bonastre ja està publicant una nova sèrie a WebToons, Marionetta. "Transcorre en una mena de circ maleït i també és de fantasia, però més fosca i adulta que Hooky", diu. A principis de l’any que ve es publicarà el tercer volum de Hooky en català i castellà i també prepara un nou còmic curt: "Serà el meu primer treball que es publicarà originalment en català, la meva llengua materna, i em fa molta il·lusió". No hi ha cap projecte per adaptar Hooky en forma de sèrie d’animació, però diu que seria un somni: "M’encantaria veure Hooky doblat en català, com els anime que veia de petita i amb un opening cantat en català".

stats