El Manga Barcelona no vol morir d'èxit
La fira de cultura japonesa modera el creixement tot i haver exhaurit les entrades de dues jornades
BarcelonaJa ha deixat de ser notícia que el Manga Barcelona exhaureixi entrades. Enguany, quan falten nou dies per a l'obertura de portes, la fira de cultura japonesa ja ha venut totes les entrades anticipades de les jornades del 8 i 9 de desembre (es van acabar al principi d'octubre) i segurament exhaurirà també les dels dies 7 i 10. En l'edició anterior, la primera celebrada al recinte de Fira Barcelona - Gran Via, el Manga Barcelona va marcar un rècord històric amb 163.000 entrades venudes, però encara més impressionant va ser la sensació que, en un recinte com el de l'Hospitalet, el sostre de públic de la fira encara quedava lluny.
Però els responsables de la fira no tenen pressa per créixer. "No cal morir d'èxit", assegura Meritxell Puig, directora de la fira, que defensa un creixement lent i segur. Si amb el canvi de recinte del 2022 van passar de 72.000 metres quadrats a 82.000, enguany només ha crescut 3.000 metres per situar-se en els 85.000. "Preferim anar a poc a poc i cuidar l'experiència dels visitants", diu Puig. Oriol Estrada, responsable d'activitats, assenyala: "Si creixes en metres, però no aportes nous espais i activitats, la gent pensarà, amb raó, que tampoc calia créixer". També es va descartar aprofitar que el dimecres 6 és festiu per afegir una jornada a la fira. "Es va plantejar, però quatre dies de fira ja són prou intensos per a expositors, convidats i organització", justifica Puig, sempre prudent.
Un altre motiu per no incrementar les dimensions del Manga Barcelona és que els pavellons de Fira Gran Via són tots molt grans, de manera que incorporar-ne un altre suposaria un salt d'escala massa pronunciat. El que sí que faran aquest any és canviar la distribució –aquest any la fira ocupa els pavellons 4, 5 i 7– i l'espai de les projeccions, que va ser una de les notes negatives de l'edició passada, perquè el nou recinte no disposa d'un auditori pròpiament dit i l'espai que es va preparar no va acabar de convèncer. "Se'ns va fer petit –reconeix Puig–. Ara l'hem traslladat a una sala més gran amb una pantalla diferent".
Un saló del manga sense mangakes?
La nòmina de convidats d'aquesta edició té algunes particularitats. El nom més conegut no és de cap artista japonès, sinó d'un dibuixant nord-americà, Bryan Lee O'Malley, que presentarà al Manga Barcelona l'adaptació en forma d'anime que ha produït Netflix del seu còmic Scott Pilgrim, de la qual ell és un dels creadors. També visitarà Barcelona l'il·lustrador digital Tokyo Genso, conegut per les seves versions postapocalíptiques de Tòquio. Però l'únic autor de manga convidat aquesta edició és Hisato Murasaki, responsable de l'adaptació al còmic del videojoc Persona 5. Una representació, per tant, molt escassa per al saló del manga més important de Catalunya i Espanya.
"Hem tingut mala sort", reconeix Puig. "El tema dels convidats sempre el treballem amb les editorials i aquest any, per qüestions de dates, les coses no han sortit bé". No és, tanmateix, la primera ni la segona edició sense convidats japonesos d'anomenada al Manga Barcelona, una mala ratxa que ja no es pot atribuir a la pandèmia i en la qual influeixen segurament els preus disparats dels viatges al Japó. La paradoxa és que, tot i la falta de dibuixants japonesos, la fira continua millorant els resultats de públic.
Sigui com sigui, ningú es planteja deixar de portar-hi autors japonesos. "Forma part de l'essència del festival, no ho podem deixar de fer", assegura Puig. Estrada recorda la presència de músics japonesos com Anly, creadora de l'opening de Naruto Shippuden, i Yoko Ishida, cantant de l'ending de la sèrie Sailor Moon R., i assenyala que les presentacions de novetats editorials, on es revelen els llançaments de manga de l'any que ve, tenen més públic que alguns convidats: "La gent crida, s'emociona, es lamenta... N'hi ha que venen només el dissabte perquè és el dia de les presentacions".
L'anècdota d'aquesta edició és la col·laboració entre el Manga Barcelona i la pastisseria Escribà, que tindrà el seu propi expositor i ha creat un dolç amb motiu de la fira: el mochi de crema catalana, que es vendrà a 4,5 euros la unitat. "És un exemple de fusió entre la cultura catalana i la japonesa", diu Puig. "Volem visibilitzar que el manga va més enllà del Japó i s'ha escampat per tot el món. Ho veiem clarament amb autors catalans i espanyols que fan manga amb molt d'èxit, com Carles Dalmau i Míriam Bonastre, que ha fet el cartell d'aquesta edició". I Estrada afegeix: "El manga, al capdavall, és un llenguatge. Ha costat uns quants anys, però ja l'hem après".