BarcelonaLa proposta de lectures al batxillerat que ha elevat la conselleria d’Educació mitjançant una comissió en què tots els membres eren de la corda "políticament com cal" i afins a la conselleria és una insensatesa tan gran com la que presidia fins ara el pla de lectures. Hem defensat des d’aquesta pàgina una tria de lectures que no fossin solament de literatura catalana i castellana, perquè considerem que el patriotisme i el nacionalisme no són des de fa segles el que caracteritza i defineix la literatura, que, en realitat, posseeix, d’ençà que existeixen traduccions, ara molt bones en aquelles llengües, un caràcter metanacional: vegeu què en va dir Goethe, o què van dir i escriure Maragall, Riba, Carner o Marià Manent. No s’entén que es pretengui ensenyar un tema tan entreviat internacionalment a partir solament de les obres literàries nostrades. N’hi ha d’arreu que serien molt més adequades, es troben en perfecte català i engrescarien els alumnes a llegir. En la llista de lectures al batxillerat no faria cap mal un conte de Poe, un altre de Kafka, un de Melville o un de Truman Capote, per exemple. O Lolita, de Nabokov, que seria matèria d’abrandada discussió. Això només ho fan en uns quants instituts, i no hi estan obligats. ¿És que s’ensenyen matemàtiques o física catalana i castellana als instituts? No: s’ensenya una ciència universal en cada cas. Sembla clar que, al pas que anem, els nostres joves no llegiran mai més. Esperem a veure què diu el pròxim informe PISA.
Molts comentaris dels lectors arran de la notícia, apareguda en aquest diari el proppassat dia 27, avalen el que nosaltres hem proposat de manera reiterada. Per sort, els lectors parlen amb una sinceritat i un esperit crític que no sempre coincideix amb la línia editorial dels diaris, i és bo tenir present el seu criteri. Vegeu-ne uns quants exemples:
"Gràcies per educar una generació idiotitzada." "Jo em vaig haver de tragar Rodoreda, Maragall, Unamuno, Molière, Rousseau, i no hi vaig connectar. En canvi, també vam tocar Quim Monzó, Manuel de Pedrolo, Larra, Mendoza, Gabriel García Márquez, Camus, Modiano o Ionesco, i em van fascinar." (Fer llegir Mirall trencat? Només l’entén una persona ja formada en literatura en termes generals.) "A primer es llegiran i analitzaran obres des de l’Edat Mitjana fins a l’últim quart del segle XIX." (¿Pensen els pedagogs que Ausiàs March pot interessar un jove d’avui de quinze o setze anys? Una il·lusió.) "D'això se'n diu empitjorar-ho tot intentant arreglar-ho." "Quatre llibres en dos anys... tot un repte." "No anem bé. Així no aconseguirem que el jovent llegeixi. Són obres per ser en un museu."