Literatura

Reivindicar tres grans noms de les lletres catalanes

Enguany s'homenatjarà institucionalment els poetes Clementina Arderiu i Blai Bonet i l'editor i memorialista Josep M. Castellet

Clementina Arderiu, Josep Maria Castellet i Blai Bonet en un muntatge.
Lluc Casals
06/02/2026
3 min

Barcelona“Avui és un d’aquells dies que fa molta patxoca tenir l’auditori ple i veure en pantalla els personatges que commemorem enguany”, ha assegurat aquest dijous Eduard Escoffet, director de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC). “Les commemoracions d’aquest any són de tres grans noms de les lletres catalanes: la poeta Clementina Arderiu [Barcelona 1889-1976], el nom de la qual tothom coneix, però segueix sent una de les grans desconegudes de les nostres lletres; el cas de Blai Bonet [Santanyí, 1926-1997], de qui ens falten molts aspectes per conèixer, i Josep M. Castellet [Barcelona, 1926-2014], que va fer una feina molt important com a editor”. D’Arderiu fa 50 anys de la seva mort. De Bonet i Castellet, cent anys del naixement.

Escoffet ha explicat que hi ha una restricció de commemorar tres persones com a màxim per any, però que, “a banda d’aquestes commemoracions de govern, que són les aprovades, nosaltres hi vam voler afegir el nom de Joan Alcover [1854-1926], ja que se celebren els 100 anys de la seva mort". "Hem volgut que aquestes commemoracions se sumin a la celebració del Dia Mundial de la Poesia, que, com a Institució de les Lletres Catalanes, volem convertir en un festival, amb activitats a tot el territori”, ha afegit abans de donar la paraula als comissaris de les commemoracions. Ha començat la comissària de l’Any Arderiu, Maria Callís, editora, poeta i doctora en lingüística, que ha explicat que els objectius són cinc: "Fomentar l’estudi acadèmic de la poetessa; promoure’n la crítica amb articles i antologies; promoure la lectura als instituts; promoure el diàleg amb la música i les arts plàstiques, i promoure l’exportació internacional de la seva obra". Coincidint amb el naixement d’Arderiu, el 6 de juliol, tindrà lloc l’acte central, amb diverses activitats, com ara la musicació d’alguns poemes a càrrec d’Anna Andreu.

Tot seguit ha parlat el comissari de l’Any Bonet, Pau Vadell, poeta i historiador. Ha explicat que l’Any Bonet se celebra conjuntament amb Mallorca, a través de la Fundació Mallorca Literària i l’Ajuntament de Santanyí. Els actes centrals tindran lloc a la tardor a Barcelona i el 10 de desembre a Palma. A més, el poeta tindrà presència en festivals com el Litterarum a Móra d’Ebre, la Lluna en Vers de Mallorca i l’Ara Poesia de Girona, entre altres. “Bonet és un dels escriptors més singulars i expressius de la literatura catalana. Em fa molt feliç que coincideixi amb l’Any Arderiu, ja que Bonet va tenir molta relació amb Barcelona gràcies a aquesta poeta i Carles Riba”, ha apuntat Vadell.

Castellet, memorialista i activista cultural

A continuació, ha agafat la paraula la comissària de l’Any Castellet, Teresa Muñoz, traductora i estudiosa de la seva figura. “Les facetes més conegudes de Castellet han estat les d’editor i crític literari, però enguany posarem èmfasi en les menys conegudes: activista cultural i escriptor memorialístic”, ha dit. Els objectius són "difondre l'actuació de Castellet durant la segona meitat del segle XX, fomentar la lectura dels seus retrats literaris, promoure un debat sobre la situació editorial actual i explicar la seva feina a Europa. L’acte central tindrà lloc el novembre, amb el monòleg Un retrat literari de Josep M. Castellet, escrit i dirigit per Albert Arribas. També destaca una jornada de xerrades el 6 de març a la Biblioteca de Catalunya i l’estrena d’una exposició al Palau Robert a l’octubre.

Finalment, ha parlat Ignasi Moreta, editor i professor de literatura a la Universitat Autònoma de Barcelona i encarregat de programar l’homenatge a Joan Alcover. “És impossible concebre una antologia de poesia catalana sense poemes d’Alcover —ha assegurat—. Té tot el sentit del món que la Institució de les Lletres Catalanes li faci un homenatge”. L’acte principal tindrà lloc el 25 de febrer a l’Ateneu Barcelonès, que comptarà amb Maria del Mar Bonet, de qui Moreta ha destacat la musicació de La balanguera. Serà un acte intens, a nivell institucional, acadèmic i poeticomusical. Volem seguir reivindicant aquesta figura que tant ens alimenta espiritualment”, ha conclòs.

stats