La Barcelona canalla (i sense disseny) del gran Alfredo Pons

Israel Punzano
21/12/2013
1 min

BarcelonaAlfredo Pons (Barcelona, 1958-2002) va ser el retratista més encertat del món marginal de la Barcelona preolímpica, el cronista d'una època en què el Raval encara es coneixia popularment com el Barri Xino i no estava envaït pels modernets i pels comerços de disseny. Pons va ser un dels màxims representants de l'anomenada línia 'chunga', la versió autòctona del còmic underground que arribava dels Estats Units de la mà d'autors com Robert Crumb. Als anys 80 dominaven els excessos a les vinyetes, les històries de sexe, drogues i violència sense la posterior autocensura del pensament políticament correcte. Els provocadors personatges de Pons eren outsiders que semblaven sortits de les pàgines d'una novel·la negra i que intentaven sobreviure en una ciutat dura i perillosa. Gràcies als seus còmics, Pons es va convertir en un dels pilars de la revista 'El Víbora', de la qual va ser un dels fundadors. El segell La Cúpula li ret homenatge recopilant algunes de les seves millors obres en aquesta cuidada edició, recomanada tant per als lectors nostàlgics com per als neòfits, que tenen ara l'oportunitat de descobrir-lo. A falta d'un museu del còmic que assumeixi la tasca, són els editors els que han de mantenir viu el llegat del còmic barceloní dels 80, i això s'aconsegueix amb volums imperdibles com 'Alta tensión'.

stats