"Vinc de seure en el mític sofà blau de la fira", comenta la novel·lista Marta Orriols, que ha compartit escenari amb Antonio Muñoz Molina i Lucía Rosa González. "Els tres últims llibres nostres acaben de sortir en alemany –afegeix–. Ara he quedat amb la meva traductora, i després veuré els editors italians". Dolça introducció al caos (Periscopi, 2020) ja té set traduccions contractades. La novel·la anterior, Aprendre a parlar amb les plantes (2018), va aconseguir encara una xifra més alta: disset traduccions. "A principis de l'any que ve publico La possibilitat de dir-ne casa –avança–. És una novel·la molt de personatge. Hi exploro, com sempre, les emocions i ho faig a base d'anar indagant en les capes dels protagonistes".
Dilluns ens estimaran, de Najat El Hachmi, és un nou èxit internacional de la literatura catalana. "Ja hi ha deu traduccions contractades, més que de L'últim patriarca (2008) –comenta El Hachmi–. A la fira he parlat de com els marges són sempre més interessants que el centre a nivell creatiu, perquè tot hi és més impur". Abans ha estat a Mannheim, on s'ha trobat amb estudiants que estan llegint la seva obra. "M'han fet preguntes interessants. Per què fa falta, en el meu cas, especificar que soc d'origen marroquí?, em deien. Sempre es necessita posar l'etiqueta. Jo no tinc cap conflicte amb les meves identitats, són els altres que no em saben identificar", diu El Hachmi.
Maria Barbal serà també a Frankfurt per presentar la traducció alemanya de Tàndem. En només tres setmanes n'ha esgotat la primera edició, de 5.000 exemplars. Anna Ballbona "debuta" en alemany amb la traducció de Joyce i les gallines (2017). "Una de les idees que comentaré a la taula rodona amb Jesús Carrasco i María Sánchez és com a partir d'un entorn perifèric, mig industrial i mig rural, trobo la meva mirada com a autora", explica Ballbona.
En el camp de l'assaig destaca la visita de Marina Garcés, que ja té dos llibres traduïts a l'alemany, Nova il·lustració radical (2017) i Escola d'aprenents (2020). "A la fira parlaré de com és de difícil pensar el món actual en termes d'esperança –diu Garcés–. Els futurs compartits estan amenaçats, però queden espais com el pensament, les arts o l'educació". Garcés també arriba a Frankfurt després d'una altra aventura per terres alemanyes: acaba de donar una conferència a l'Institut d'Investigació Social, on va néixer la influent, també per a l'autora, Escola de Frankfurt.