Llegim Actualitat 12/04/2018

L'esperit Bruguera ressuscitarà a la tardor

Penguin Random House recupera el gran segell del còmic i anuncia 45 títols anuals

Laura Serra
3 min
Maneres de celebrar  un aniversari 60 anys de morTAdel·lo

BarcelonaQuan fa un any es va anunciar que Penguin Random House (PRH) comprava l’editorial Ediciones B a El Periódico, ja s’esperava que el gegant editorial volgués treure suc d’un dels segells més rendibles de la casa, Bruguera, i del fons més important de còmic d’Espanya, que inclou supervendes com Mortadel·lo i Filemó, Superlópez i Zipi i Zape. Ahir, el dia que obria el Saló del Còmic, la filial del grup Bertelsmann va anunciar que el mític segell barceloní tornaria a les llibreries a partir del mes de setembre dins el catàleg de Penguin Random House.

No serà un retorn per seguir publicant reedicions dels seus clàssics més populars, com ja feia fins ara Ediciones B. Segons la directora literària de la divisió infantil, juvenil i de còmic de PRH, Gemma Xiol, al darrere hi ha una aposta “ambiciosa i acurada” per reviure “l’esperit Bruguera”. I això també implica que al costat de noms com Francisco Ibáñez, Jan, Escobar i Vázquez apareguin noves veus del còmic. Xiol afirma que l’essència de l’escola Bruguera -que durant els anys de dictadura va revolucionar l’edició, va dominar el mercat i va marcar diverses generacions de lectors-és la “celebració del talent”, amb dibuixants que “sintonitzin amb els gustos i interessos dels lectors” i que puguin ser “els clàssics del demà”. De moment, han anunciat el primer d’aquests descobriments amb esperit Bruguera, la instagramer Inés Jimm, però asseguren que apostaran per quatre o cinc promeses cada any. A més a més, convocaran el premi Bruguera de còmic i novel·la gràfica, dotat amb 12.000 euros.

A partir de l’any que ve, Bruguera editarà 45 títols a l’any, un increment considerable respecte als últims temps, en què la xifra de publicacions oscil·lava entre 30 i 35. Més enllà del volum, els amants dels tebeos celebraran que es vulguin “reivindicar els clàssics, perquè n’hi ha més que Ibáñez”, diu Xiol. Entre les sorpreses que cal destacar hi ha Lo mejor de sir Tim O’Theo, el Sherlock Holmes creat per Raf, i una edició per celebrar el 60è aniversari d’El Jabato de Víctor Mora i Francisco Darnís amb aventures aparegudes per Nadal i vacances. També es tornaran a posar en circulació historietes descatalogades dels personatges de Vázquez, Jan (El gran libro de Superlópez ), Ibáñez (amb les aventures curtes de Mortadel·lo i Filemó ) i Escobar (una edició especial de Magos del Humor de Zipi y Zape ). Aquests sis títols sortiran abans d’acabar l’any.

“Encara hi ha moltes oportunitats amb els grans autors però, a més a més, també n’hi ha d’altres que mereixen ser a les prestatgeries de les llibreries”, diu la responsable de Bruguera. Als clàssics se’ls donarà “una més bona distribució i visibilitat”, i els altres dibuixants “amb un valor cultural, literari, històric i sentimental” es tornaran a posar a disposició dels lectors. També es reeditaran títols del catàleg internacional d’Ediciones B com Calvin i Hobbes i els Simpson.

Bruguera va néixer el 1910 amb el nom d’El Gato Negro. El 1939 va agafar el cognom familiar i, després d’arrasar al mercat entre els anys 40 i 70, va entrar en crisi. El 1987 va desaparèixer dins el Grup Zeta, que la va convertir en Ediciones B. Vint anys després van rellançar-lo com un segell propi. Aquesta serà la tercera vida de l’editorial Bruguera.

stats