Llegim  /  Reportatges 21/01/2022

Madonna i els punts suspensius

Crònica de la segona sessió del curs 'El plaer d'escriure'

Ada Castells
2 min
516483622

En la segona sessió del taller El plaer d'escriure, que organitza el diari ARA hem comptat amb la presència de personalitats tan variades com Woody Allen, Kilian Jornet, Madonna, Sòcrates i un rodamon despistat que rondava per allí. Ells han estat alguns dels perfils que han triat els alumnes per practicar l'art de dir sense dir, de descriure sense explicitar i de jugar a fet i amagar amb el lector. L'exercici consistia a triar una personalitat actual i descriure-la en un màxim de 2.500 caràcters sense dir en cap moment el seu nom. Si considerem que Sòcrates és etern i que de rodamons sempre n'hi haurà, els hem donat a tots per bons, i hem estat tàcitament agraïts que a classe no hagi aparegut cap personatge tèrbol, estil comissari Villarejo, que també hauria pogut passar. Hem assumit el risc i ens ha sortit prou bé.

Amb quatre ratlles, els protagonistes han quedat retratats i hem mirat d'anar-los polint perquè la seva presència fos invocada amb les paraules més precises i, sobretot, amb unes frases ben puntuades. En aquest aspecte ens hem entretingut força perquè el tema central de la sessió d'aquest dimecres ha estat la musicalitat dels textos. Ha quedat clar que no hem d'oblidar-nos de la contundència de les frases curtes, de la melodia de les llargues i de totes les possibilitats que tenim amb els dos punts, els guions, els punts i coma, però, ep!, mai amb els punts suspensius... a la senyu no li agraden gens. Per què? Perquè denoten un narrador que dubta, que no es vol mullar, que és incapaç d'acabar la frase.

Val a dir que, des de la pantalla bategant, hi ha hagut intents atrevits de defensar-los, que si de vegades serveixen per indicar que el narrador fa volar un pensament, que si poden servir per suggerir més possibilitats de les que escrivim, que si alguns cops no volem ser tan contundents. D'acord, d'acord, però convé buscar altres solucions.

Finalment, classe i senyu hem fet les paus, conscients que en escriptura creativa les lleis són per transgredir-les i l'única servitud és fer-se entendre i que ens quedi un text que atrapi. Aleshores ens hem fixa't en Saramago, que és capaç d'acabar una frase amb una coma i continuar la següent en majúscula, amb tota la barra, per donar veu a un nou personatge. Al cap i a la fi, és llegint als grans com s'aprèn a escriure. Continuarem...

____________________

Si us voleu matricular al següent taller d'escriptura, engegarem un nou grup el 16 de febrer.

https://subscripcions.ara.cat/entrades/taller-escriptura-ada-castells/

stats