

BarcelonaAmb l'arribada de la primavera, també torna la campanya Girem full. És molt a prop de convertir-se en un clàssic, igual que les notícies sobre les mones de xocolata –que deuen estar per caure– o el canvi d'hora, que fins i tot dona títol a un llibre de Sergi Pàmies, A les dues seran les tres (Quaderns Crema). Si encara no n'heu sentit a parlar, pot ser que sigui perquè he exagerat una mica: m'ha superat l'entusiasme. D'acord, no és (encara) un gran esdeveniment mediàtic, però penso que és una campanya important, que mereix el seu lloc de referència al calendari, perquè poques coses tan boniques, ben treballades i amb sentit hi ha com aquesta.
Tot comença el 2019 quan l'Olga Federico, de la llibreria La Impossible, sent que vol retornar a la sanitat pública una part del que ha fet per ella quan va patir un càncer. L'Èric del Arco, de la Documenta, i president del Gremi de Llibreters, s'hi apunta de seguida i a l'Hospital Clínic tot és entusiasme i facilitats. Entre tots, s'inventen la iniciativa solidària Girem full, que ajunta la passió per la lectura amb la lluita contra el càncer. A les llibreries, es vendran punts de llibre i bosses, i els beneficis aniran destinats a la investigació en immunoteràpia contra el càncer. També s'hi impliquen moltes editorials: és la primera vegada que el sector es mobilitza per una causa com aquesta. Ho tenen tot a punt, però la pandèmia ho engega a rodar. No passa res, hi tornaran l'any següent, i l'altre, i l'altre i l'altre, que ja és aquest.
El camí els ha provat, perquè durant aquests anys s'han organitzat i han crescut molt. Ara també hi ha implicada la Fundació Collserola i això ha estat determinant perquè les escoles hi participessin. La dinàmica de la campanya és molt senzilla: només heu d'acostar-vos a una de les llibreries adherides a la iniciativa i demanar un dels punts de llibre que ha dissenyat la Natàlia Pàmies, amb els dibuixos de la Cristina Losantos. Llegiu un llibre, el que vulgueu, no cal que en compreu cap per a l'ocasió (tot i que, quin bon motiu per ampliar la biblioteca!). Quan l'hàgiu acabat, escriviu-ne la ressenya al punt de llibre i torneu-lo a la llibreria. Si us fa mandra l'anar i venir, també podeu fer-ho a través de la seva pàgina web. Per cada ressenya que rebin, uns padrins benefactors aportaran 20 euros, que el Clínic transformarà en temps de recerca: 1 llibre llegit equival a 10 minuts de recerca.
L'any passat va ser el primer en què les escoles i els instituts van participar en la iniciativa. Vaig presentar l'acte de cloenda que es va fer al paranimf de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut. Hi havia 300 nens i joves que havien contribuït a la campanya i estaven expectants: havíem de saber si s'havia arribat a l'objectiu de 6.000 ressenyes, que equivaldrien a 1.000 hores de recerca sobre el càncer. Abans de descobrir-ho, van poder fer preguntes a dos metges, una investigadora i una infermera del Clínic, i va ser fantàstic veure com s'havien conscienciat sobre la importància de la recerca implicant-se en la iniciativa. Hi havia nervis, us ho asseguro. Silenci, música de tambors i... esclat d'alegria! 6.435 ressenyes rebudes, que equivalien a 1.073 hores de recerca contra el càncer. Pell de gallina, no sabeu l'emoció que hi havia a la sala. Espero que aquest any puguem repetir un moment tan especial: apunteu-vos-hi, que el repte ha pujat a 2.000 hores de recerca i ens necessiten a tots (també accepten donacions, per cert). Només fins al 23 d'abril, no us adormiu!