La Mònica Bernabé i l’Omulbanin Howayda

Retrats estudiants Afganistan ( versió 6x6 )
30/11/2023
3 min

Els que ens dediquem al periodisme cultural i d’idees sentim admiració cap als companys de carrer i de batalla, aquells que saben ficar el nas en la vida real de la gent. A vegades fins i tot arriscant la pròpia. Ells són els professionals de raça. La Mònica Bernabé (Barcelona, 1972) n’és una. Va ser de les primeres a sortir de casa i a ficar-se en residències de gent gran els primers dies de la pandèmia. Donada la seva experiència a l’Afganistan, allò li devia semblar un joc de nens. A mi em va semblar una heroïcitat. Ara que he llegit el seu segon llibre sobre el país dels talibans, ho entenc una mica més. A Crónica de un fracaso (Debate) es despulla íntimament, narra sense filtres la duríssima realitat afganesa i com la va afectar personalment.

El 2016 la Mònica va dissoldre l’associació ASDHA d’ajut a les dones afganeses que ella mateixa havia fundat el 2000 i presidit des d’aleshores, i que havia arribat a gestionar 250.000 euros anuals, amb sis treballadors contractats. Quan el 10 de maig del 2017 va arribar a l’ARA, encara duia enganxada a la pell i a l’ànima la tristor i el desconcert dels seus anys afganesos. Ho va dissimular molt bé. Massa bé. La vam rebre com una professional més. A la redacció tothom va per feina, no hi ha temps per a gaires miraments. A més, Catalunya vivia la sobreexcitació del Procés. Ella s’havia de fer càrrec de dirigir la secció d’Internacional i, com resulta obvi, a part del nostre embolic nacional, al món cada dia hi passen coses. Però la Mònica arribava psicològicament fràgil, molt tocada: anava a teràpia i prenia antidepressius. Va fer com si res: es va arremangar i va posar mans a l’ordinador. Es va anar refent sense que ens n’assabentéssim. Dotze mesos després, superats quatre anys de tractaments, havia fet net.

El juny del 2019 va tornar a l’Afganistan, aquest cop enviada per l’ARA. Va arribar-hi un dia en què tot Kabul estava sense electricitat. Només n’hi havia a la seu central de la Companyia Nacional d’Electricitat, on va anar a escriure. El 2021, consumat el caòtic retorn dels talibans al poder i quan ella acabava de superar una operació de càncer de mama, hi va viatjar de nou: el 14 de setembre travessava la frontera a peu des del Pakistan. Les seves cròniques són impagables.

Mònica Bernabé.

Després de dues dècades de presència estrangera, el 43% de la població continua sent analfabeta. I els talibans han prohibit a les nenes anar a escola a partir de sisè de primària. Una dada: l’Afganistan és l’únic país del món on se suïciden més dones –la majoria joves d’entre 14 i 21 anys– que homes. Quasi la meitat de la població passa gana i només un 23% té accés a internet. Avui és una ratera, un estat policial on “s’apedrega o s’assota” els acusats de cometre “delictes morals com beure alcohol, mantenir relacions sexuals fora del matrimoni o robar”.

Però ha caigut altre cop en l’oblit: “Creiem ser els més civilitzats i potser només som els més cínics”, escriu la Mònica, que ha experimentat en la pròpia pell el drama d’un país que ha estimat i l’ha obsedit, un racó de món on va aprendre a viure amb la por al cos: vestida de negre, amb rates a casa, esporuguida pels atemptats... Ja a Itàlia, on va anar a parar a l’abandonar l’Afganistan, va tenir pensaments suïcides recurrents. Encara avui l’empaiten els fantasmes afganesos, però ha après a conviure-hi.

La Omulbanin amb la seva família.

La lectura del llibre m'ha coincidit amb la coneixença de la família d’Omulbanin Howayda, estudiant afganesa de filologia hispànica de l’ètnia hazara. Amb l’arribada dels talibans, ella i el seu marit, un informàtic que treballava per l’OTAN, van fugir a Islamabad i després de moltes complicacions, deixant pares i germans enrere, van poder volar a Madrid, on al cap de pocs dies l’Omulbanin va donar a llum dues bessones precioses, la Diana i la Kyana. Van viure a Barcelona mig any, durant el qual la Mariona, la meva dona, els va ajudar. Ara s’han traslladat a Nova York.

Crónica de un fracaso ens ha ajudat, a la Mariona i a mi, a ficar-nos en la pell de l’Omulbanin. El llibre de la Mònica és una lliçó de professionalitat i d’humanitat. És un relat cru, directe, descarnat. No hi ha èpica ni lírica. Hi ha fets, empatia, dades, anàlisi, feina i compromís: el millor periodisme.

stats