Narrativa catalana

Melcior Comes: “S’hauria d’atacar més l’extrema dreta per pallassos que per feixistes”

Escriptor. Publica la novel·la 'L'home que va vendre el món'

BarcelonaVist des de fora, en Simó Diarte és un home privilegiat: blanc, heterosexual i benestant, treballa en una multinacional de la comunicació, compra en botigues gurmet i viu de vendre fum. Des de dins, però, habita en la desgràcia. L'home que va vendre el món (Proa), la darrera novel·la de Melcior Comes (sa Pobla, 1980), és la història d'un publicista a qui una candidatura d'extrema dreta li ha pres les idees per triomfar. En una Barcelona venuda al turisme i a l'ús massiu de les dades personals en favor dels poderosos, Comes fa transitar aquest protagonista pel caos polític i social. Turbulent i angoixant, el viatge d'en Simó és un periple narratiu intel·ligent que posa contra les cordes la seva moral i que retrata una societat regalada al poder.

Com definiries en Simó Diarte?

— És un triomfador fracassat, un personatge molt significatiu del moment que passem. Viu dins del privilegi, és un intel·lectual corporatiu, però alhora un desgraciat, no té una felicitat íntima. Ha estat un mal pare i un mal marit. Ara intenta posar-se en un lloc una mica millor, busca redimir-se a través de l’amor. La novel·la va de la crisi personal d’aquest individu, amb molta trama de la seva vida íntima però també de la professional. Fa feina en una multinacional de la comunicació i es veu obligat a treballar amb la candidatura populista, governada per un intel·lectual que va ser molt important per a ell. M’interessava la dinàmica hamletiana d’un personatge dins d’una cort putrefacta. Ell es veu en l’obligació de decidir què fa davant d’aquesta estructura de poder, si s’hi torna o es deixa portar.

Cargando
No hay anuncios

El poder és un vell conegut de les teves novel·les. Sobre la terra impura (2018) girava al voltant d'un imperi de sabaters i Tots els mecanismes (2022) retratava la corrupció política i social. Què hi trobes?

— En el fons, el poder el té qui el vulgui agafar. A la gent li fa por, però després hi ha un seguit de persones sense escrúpols, o directament amb ambició, capaces de dir: “Sí, jo aniré fins allà i tocaré totes les tecles”. Els que s’hi senten atrets ja són d’un determinat perfil que em sembla molt interessant, des del punt de vista dramàtic i narratiu. 

Cargando
No hay anuncios

En aquesta ocasió qui remena les cireres és un partit d'extrema dreta que acapara vots a Barcelona. Per què t’interessava explorar aquesta ideologia?

— Mediàticament, l’extrema dreta és la que més ha sabut veure i aprofitar-se del moment que vivíem. Els últims deu anys ha proliferat. Sempre diuen el mateix. No hi ha cap matís d’originalitat ni de diferència. I funciona. L’extrema dreta ha anat a comprar el discurs com qui va a comprar una pizza prefabricada, que ja està feta i només s’ha de posar al forn, escalfar-la i vendre-la. Ho trobo fascinant. No hi ha cap mena de personalitat ni d’intel·ligència afegida. Porten cent anys fent el mateix populisme, que podria derivar en feixisme, però que també es pot limitar al que és: una estratègia per ocupar les institucions i repartir-se el pastís d’una manera clientelar, enganyant el màxim nombre de gent possible.

Cargando
No hay anuncios

Et preocupa?

— Fins a un cert punt, perquè, com diu la novel·la, és ridícul. S’hauria d’atacar més l’extrema dreta per pallassos que per feixistes. Els tractem com si fossin genis del mal, quan són els últims de la classe. S’han après unes consignes i s’adrecen als últims de l’altra classe per fer majories. Expliquen els mateixos mals acudits que s’expliquen en altres llengües. L'inici de tot això és la dreta d’Aznar, que va començar a parlar com la dreta nord-americana. Allò va ser el ferment pretrumpista. Després ha vingut el que ha vingut.

Cargando
No hay anuncios

En Simó xoca frontalment amb la seva filla per una qüestió íntima –és incapaç de comunicar-s'hi– però també ideològica, perquè ella forma part del moviment que vol acabar amb l'extrema dreta.

— La Mita és un personatge més radicalitzat, capaç de boicotejar un acte universitari per no deixar que parlin els altres. Aquí també hi ha un debat molt interessant sobre la llibertat d’expressió. Fins a quin punt han de contribuir les universitats perquè vingui certa gent a dir certes coses, encara que els empari la llibertat d’expressió? I qui ets tu per decidir qui pot parlar i qui no? Són debats que s’han de posar damunt la taula i que es veuen molt diferent segons les generacions. 

Cargando
No hay anuncios

Tot plegat transcorre en una Barcelona amb canals venecians i ciutadans que van amb màscares. Hi veiem els mals de la ciutat del present, com ara les grans masses de turistes i l'absència d'identitat, però portats a l'extrem. Per què la transformes així?

— És la Barcelona d’ara convenientment deformada per explicar millor la Barcelona d’ara. He accentuat certs trets, com ara la rendició a l’espectacularitat, a l’arquitectura d'aparador. Moltes vegades he sentit dir que Barcelona és com Venècia, que ja és buida d’italians. Si el futur és Venècia, per què no portar els trets de la ciutat aquí? Barcelona també es buida de barcelonins, que no poden comprar-se un pis.

Cargando
No hay anuncios

Com vius tu la ciutat?

— Exactament igual que en Simó, amb aquesta alienació que a vegades trobo divertida i a vegades desesperant. És un lloc que ja no pots sentir com a propi. Està molt desdibuixada, ja no sembla la capital d’una cultura i d’un país nacionalment vertebrat. Tot el que es fa no té cap sentit des del punt de vista nacional i identitari.

Cargando
No hay anuncios

Hi ha dues peculiaritats que destaquen en la novel·la. D'una banda, l'ús d'un narrador en primera, segona i tercera persona pràcticament de forma simultània. De l'altra, els diàlegs d'escenes diferents intercalats, com un batibull de veus que contribueixen a crear aquesta atmosfera de caos en què està immers el protagonista. Quins reptes formals et vas marcar?

— Com a escriptor cal fer coses diferents, no convencionals. Si vull ser un escriptor no excessivament banal ni obvi, m’he d’arriscar i provar maneres de narrar una mica peculiars. La variació d’escriure la novel·la en present en primera persona i a vegades adreçar-me al personatge en segona em sembla estimulant per al lector i fa que la novel·la sigui més literària. Els diàlegs entrecreuats responen a la mentalitat de fons del llibre. Aquest caos de consignes i veus és, en el fons, com mirar Twitter, en què un diu una cosa, l’altre una altra i tot ho vas llegint sense saber què vindrà després.

Cargando
No hay anuncios

Quina creus que és la imatge que deixa la novel·la sobre la nostra realitat?

— La literatura, en el fons, té una ideologia. Ha de mostrar-los als lectors que són lliures, que hi ha marge de maniobra per fer coses, que algunes es poden decidir i canviar. No hi ha un fatalisme que s’imposi sobre teu. Sempre podràs decidir de canviar alguna cosa, encara que sigui mínima. Aquí recau la nostra identitat, la nostra personalitat, la nostra llibertat i la nostra capacitat de viure. Recordar-ho contínuament és el que ha de fer la literatura.

Quatre llibres clau en la trajectòria literària de Melcior Comes
  • 'L'estupor que us espera' (2005)<p>Després de debutar amb &#39;L&#39;aire i el món&#39;, Comes va guanyar el 2004 el premi Documenta amb &#39;L&#39;estupor que us espera&#39;. La novel·la ja presenta alguns dels elements que fan especial la seva obra: personatges profunds i ben tramats i una mirada irònica però també crítica sobre el món que habiten. En aquesta ocasió, el llibre gira al voltant d&#39;un protagonista que decideix abandonar Mallorca i marxar a Barcelona arran de la mort de la seva mare.</p>
  • 'La batalla de Walter Stamm' (2008)<p>La primera novel·la històrica de Comes va valdre-li el 2008 el premi Josep Pla. L&#39;escriptor va guanyar-lo amb una història ambientada al principi de la Segona Guerra Mundial i amb un estudiant de lletres berlinès com a personatge principal. El noi és condemnat per alta traïció al règim i destinat a un camp de concentració. És un llibre sobre l&#39;horror i sobre la lluita per la supervivència. </p>
  • 'Hotel Indira' (2014)<p>De tots els escenaris per on passen els personatges de Comes, n&#39;hi ha un de recurrent: Mallorca. En aquesta novel·la, que va obtenir el premi BBVA Sant Joan 2014, l&#39;illa pren una presència encara més rellevant per explicar una història d&#39;amor fallida, la d&#39;en Nico i la Natàlia. El protagonista, un aspirant a poeta amb una carrera fallida, es veu obligat a treballar a l&#39;hotel familiar, on viurà una relació marcada pels secrets, el dolor i la fatalitat.</p>
  • 'Sobre la terra impura' (2018)<p>La <a href="https://llegim.ara.cat/entrevistes/important-escriure-sobre-allo-portes_128_2666585.html" rel="noopener noreferrer" target="_blank">setena novel·la</a> de Melcior Comes és un festival narratiu sobre una família d&#39;antics falangistes en decadència. L&#39;escriptor dispara contra els rics i els poderosos imaginant una nissaga d&#39;empresaris que ha construït un imperi fent sabates. A partir d&#39;un personatge extern al clan, la novel·la ressegueix la caiguda en desgràcia dels protagonistes en una aventura narrativa magnètica i delirant. La novel·la va guanyar el premi Crexells i el premi Crítica Serra d’Or.</p>