CRÍTICA
Crítiques23/05/2020

Literatura amable i excel·lent

'Un dolor tan dolç' de David Nicholls. Empúries. Traducció de Laia Font Mateu. 464 pàg. / 19,90 €

Pere Antoni Pons

És incomprensible que els personatges tristos i deprimits, abonats a la desgràcia, encara tinguin més prestigi autoral que els personatges més o menys vitalistes a qui, a pesar d’entrebancs i maldecaps, els acaben anant bé les coses. És tan difícil i meritori crear un personatge vitalista i contar una història amable com crear-ne un d’amargat i contar una història terrible. A més, no hi ha personatges monolíticament feliços, ni històries unívocament amables. El dolor i el drama poden ser l’absència d’alegria i de felicitat, però l’alegria i la felicitat no són l’absència de dolor i de drama. Són la superació, mitjançant una assumpció conscient i significativa, dels dolors i els drames inevitables amb què la vida ens va carregant. En el millor dels casos, la vida és, per dir-ho amb el Shakespeare de Romeu i Julieta, “a sweet sorrow ”, un dolor dolç.

Un dolor tan dolç és el títol que David Nicholls ha triat per a la seva última novel·la. Els lectors que van riure, es van emocionar, van plorar i es van enganxar a la prosa divertida, atlètica i vistosa d’ Un dia i de Nosaltres, els seus anteriors títols (a Columna i també a Empúries, respectivament), ja poden córrer a les llibreries: aquí hi trobaran el mateix.

Cargando
No hay anuncios

El protagonista de la història és en Charlie Lewis, un adolescent insegur, amb uns amics salvatges amb qui no s’acaba d’entendre i amb una família en descomposició. El narrador és el mateix Charlie, però amb vint anys més i, tal com veurem al final, amb moltes ferides i desencants acumulats, i amb unes quantes lliçons apreses.

Cargando
No hay anuncios

El gruix de l’acció transcorre durant l’estiu del 1997, que des que va començar està sent el pitjor any de la jove vida del Charlie: el seu pare ha quedat en la ruïna i la seva mare s’ha enamorat d’un altre home i se n’ha anat de casa amb la seva germana petita, i per tant ara ell es troba convivint amb un pare deprimit i mig alcoholitzat, i a més ha suspès els exàmens de final de curs. El pitjor any de la vida d’en Charlie, però, de cop passa a ser un any fantàstic quan s’inscriu en un taller de teatre amateur. ¿Per quina raó un adolescent esquerp, que viu avorridot “en una ciutat petita del sud-est d’Anglaterra”, decideix anar cada dia a fer el ridícul -ell així ho percep- en un taller de teatre amateur? Hi va per una noia, òbviament.

El de sempre, però amb gràcia

Nicholls, que sap ser entranyable sense ser ensucrat i emocionant amb sentit de l’humor i sense sentimentalisme, no s’estalvia cap dels motius, de les escenes i dels trops propis d’aquesta mena d’històries. Vull dir que és molt elemental i familiar tot el que conta: un noi i una noia de setze anys es coneixen casualment, flirtegen, s’enrotllen, s’enamoren, estan junts, passa el temps i la cosa no va com ells esperaven i volien. És el de sempre i el de tothom, però Nicholls, gràcies a una prosa àgil i plàstica i a una gràcia narrativa la mar d’eficient, ho conta com si fos fresc i nou, que és com ho sent cadascú quan ho viu a la seva manera.

Cargando
No hay anuncios

És una de les virtuts de la novel·la: la familiaritat singularitzada amb què Nicholls narra experiències d’adolescència -i d’adultesa- reconeixibles i compartibles per tothom. Una altra virtut són els diàlegs. Dir que sonen naturals i vivíssims sona a falca comercial una mica peresosa i tronada, però és una apreciació justa i exacta.

Hilarant, trista, agradable i intel·ligent, Un dolor tan dolç garanteix panxades de riure, una miqueta d’angoixa cordial, alguna llàgrima i un regust final d’eufòria i de pena. Una fórmula segura? Molts intenten cuinar-la i pocs ho aconsegueixen. Entre els que ho aconsegueixen, Nicholls és un dels millors.