La Setmana del Llibre en Català factura més de 500.000 euros, un 25% més que el 2017
Més de 28.000 persones han participat en els 265 actes de la iniciativa
BarcelonaLa Setmana del Llibre en català va tancar diumenge amb xifres de rècord. La 36a edició de la cita ha facturat més de 500.000 euros, un 25% més que l’any passat, i hi han assistit més de 28.000 persones. Per al president de la Setmana, Joan Sala, aquestes xifres indiquen que Catalunya ja disposa “d’una fira de llibres normal de país normal” amb un espai expositiu i de venda sòlid, un conjunt ric d’activitats literàries i un espai de compravenda de drets internacionals.
Aquesta última pota de la Setmana s’ha consolidat enguany en col·laboració amb l’Institut Ramon Llull i marca el camí de la iniciativa de cara a les pròximes edicions. “Ara el repte és incrementar la presència dels editors de fora per situar la fira al calendari del sector literari internacional”, afirma Sala, que subratlla que en aquesta edició hi han assistit 18 editors i agents literaris de 16 països diferents que han mantingut 430 reunions amb editors catalans. “Tot això aparentment no és gaire visible, perquè ha tingut lloc al Col·legi d’Arquitectes, però la xifra de més de 400 trobades és espectacular”, subratlla Sala.
La Setmana ha aconseguit aglutinar el sector editorial català i convertir-se en una iniciativa rellevant del calendari del mercat literari. “Aquest any hem tingut 204 expositors, gairebé hi és tothom -avalua Sala-. Pel que fa a la part de festival literari, ja no podem fer més coses, perquè els deu dies queden plens. Ara hem de treballar perquè cada vegada siguin de més qualitat”. De fet, la fira ha comptat enguany amb l’assistència de més de 28.000 persones a algun dels 256 actes programats. Segons el president de la Setmana, els resultats d’aquesta edició evidencien que “l’esquelet d’una fira del llibre en català ja el tenim” i ara el futur passa “per anar-lo engrandint”.
Sala celebra les xifres de facturació assolides i l’augment dels últims cinc anys, en què s’ha duplicat, ja que ha passat dels 241.000 euros als 500.000. La Setmana ha venut un total de 31.056 exemplars de revistes i llibres, una xifra que es reparteix a parts iguals entre novetats i llibres de fons. Tot i això, Sala considera que, per a la Setmana, mantenir el ritme de creixement de facturació no ha de ser la preocupació principal, ja que els resultats depenen de factors circumstancials com “la meteorologia i les dates”. “Per al sector del llibre, un creixement d’un 25% és una animalada i no sé si es podrà prolongar. Tot i això, les dades indiquen que la Setmana ha guanyat visibilitat i comercialitat”, destaca Sala, que també posa èmfasi en la rellevància de la iniciativa en el calendari editorial català.
“Fa dos anys l’1 de setembre el creixement del mercat era del 0%. Després de la Setmana vam aconseguir tancar l’any amb més d’un 3% d’increment”, recorda Sala, que obvia comparar-ho amb l’any passat perquè l’1-O i els esdeveniments polítics van fer de la tardor “un moment excepcional en tots els sentits”. Segons el president de la Setmana, ara toca posar el focus en la internacionalització i mantenir “els esforços per anar generant lectura i lectors en català”.