"Sense el Quixot no hi hauria novel·la negra moderna"
Don Winslow rep virtualment el premi Pepe Carvalho de BCNegra
BarcelonaDon Winslow ha hagut de cancel·lar a última hora el viatge a Barcelona per culpa d'una grip. No ha pogut recollir en persona el premi Pepe Carvalho aquest dijous, tot i que no s'ha volgut perdre l'acte de lliurament del guardó, que com cada any s'ha celebrat al Saló de Cent de l'Ajuntament. Des de la seva casa de San Diego, Winslow s'ha disculpat per no haver pogut ser a la "preciosa ciutat" que tant l'ha "ajudat" com a escriptor. "Rebre un premi a Espanya, casa de tants bons autors de novel·la negra, és tot un honor –ha continuat–. Una vegada em van preguntar si com a autor de novel·la negra escrivia des d'un gueto. Vaig dir que sí, i que estava orgullós d'aquest gueto on era". Per a l'autor d'El poder del perro, el gènere negre "reflecteix el món tal com és, parla de persones al límit, s'ocupa dels desposseïts i dels que no tenen cap poder".
Un gènere contra el sistema
La novel·la negra "va començar com a gènere en contra del sistema que volia escombrar els pobres", ha dit. Després de citar referents com Arthur Conan Doyle, Agatha Christie, Ross Macdonald i Chester Himes, ha volgut anar més enrere. "Podríem citar Oliver Twist, de Charles Dickens, que va escriure una novel·la de lladres al segle XIX o fins i tot Shakespeare, la Ilíada i els autors de tragèdies gregues –ha afegit–. La set de revenja i de justícia d'aquells personatges és també la dels nostres contemporanis".
Al tram final del discurs, Winslow ha tingut unes paraules d'elogi per a Miguel de Cervantes: "Va donar protagonisme als seus llibres als lladres, als vagabunds i als marginats, i ens va regalar un personatge tan important com el Quixot. És un heroi en un món antiheroic, intenta viure amb decència en un món indecent. Raymond Chandler va escriure, també, sobre l'heroi, com a algú complet, comú i inusual. No sé si tenia al cap el Quixot, però és com si el descrivís". I el nord-americà encara ha afegit: "Els policies, els advocats i els investigadors lluiten contra els molins de vent de la justícia, és a dir, contra els mateixos gegants que veia el Quixot. Els autors també busquem incessantment la veritat i la justícia, encara que costi i que potser siguin impossibles de trobar. No em fa gens de por afirmar que sense el Quixot no hi hauria novel·la negra moderna".
Un escriptor polític, però no demagògic
"Hi ha moltes raons per haver premiat Don Winslow –deia Carlos Zanón, comissari del festival BCNegra–. Entre elles hi ha la capacitat de transformar la capacitat d'investigar en literatura de primer ordre, de fer versemblant el que és increïble i exercir de gran cronista de la realitat". "És un mestre de la novel·la negra contemporània –afegia Sergio Vila-Sanjuán en nom del jurat–. Desplega sagues sovint dures de llegir i també novel·les úniques igual de poderoses".
Nascut el 1953 a Nova York, Winslow va triomfar internacionalment amb el thriller El poder del perro (Literatura Random House, 2005), on s'endinsava en l'anomenada Guerra de les Drogues nord-americana a través de les mirades d'un policia, una prostituta i un gàngster. La novel·la va inaugurar una trilogia, que va continuar amb El cártel (2015) –que va rebre el desaparegut premi RBA de novel·la negra– i El borde (Harper Collins, 2019).
Altres sèries de novel·les destacades de Winslow són les protagonitzades per Neal Carey –inaugurada per Un soplo de aire fresco (1991)– i les de Boone Daniels. A l'abril publicarà una nova novel·la, City on fire. "El bisturí de Winslow és polític, però mai demagògic –ha recordat Zanón–. Mèxic té un problema amb la droga, diem, quan el problema són els Estats Units i Europa, els consumidors. Als Estats Units el negoci de la droga mou 64.000 milions de dòlars. Només hi ha dos finals possibles: o la legalització o la descriminalització".