Llegim Literatura

"Hi ha més de 41.000 autors piratejats per la intel·ligència artificial al nostre país"

Jorge Corrales, director general de CEDRO, alerta del perill de la "democratització de la pirateria"

Jorge Corrales, direcor general de CEDRO, a la UPF Barcelona School of Management.
10/09/2025
2 min

BarcelonaEl Fòrum Edita ha arribat a la desena edició amb el lema "Cada cop es llegeix més". Aquest dimecres, però, Jorge Corrales, actual director general de CEDRO –entitat que lluita pels drets d'autor a l'estat espanyol–, ha tirat una mica d'aigua al vi en la ponència inicial de la jornada d'aquest dimecres. "La intel·ligència artificial generativa representa un espoli digital dels continguts del sector, la dilució del valor de mercat, una competència deslleial, tensiona els drets d'autor i representa una pèrdua en la innovació", ha començat dient Corrales a la conferència que ha ofert a la UPF Barcelona School of Management.

"Es tracta del robatori més gran de la història de l'edició", alertava dimarts Enrico Turrin, director adjunt de la Federació Europea d'Editors des del 2012. Corrales ha anat precisant en la línia d'aquesta declaració incendiària: "La intel·ligència artificial (IA) accedeix a continguts protegits: ho pot fer de forma legal o il·lícita –diu–. Reprodueix obres en totes les seves fases i necessita una gran quantitat de material. La IA es dedica a copiar, en cap cas és creativa". A internet, ara mateix hi ha una gran quantitat de llibres allotjats en bases de dades (Books1, Books2, The Pile, Common Crawl...) i biblioteques fantasma (Library Genesis, Anna's Archive, Z-Library). "S'estan traspassant tota mena de límits ètics i legals amb aquestes eines, que poden semblar democratitzadores, però és mentida", afirma Corrales.

Una de les plataformes més conegudes que ha alimentat la intel·ligència artificial generativa de xatbots com ChatGPT, Gemini, Claude i Grok és LibGen, d'origen rus, que allotja "milions de còpies pirates de llibres". Actualment, està bloquejada als Estats Units i en diversos països europeus. "Ara per ara, i per culpa de totes aquestes plataformes i biblioteques, hi ha més de 41.000 autors piratejats al nostre país de més d'un miler d'editorials: el que s'ha democratitzat no és la cultura, sinó la pirateria", ha continuat Corrales. Fer servir aquest repositori d'obres "per reproduir o crear contingut nou" a través de la intel·ligència artificial no és "just", però en molts països ara per ara no hi ha una legalitat que pugui lluitar-hi amb fermesa. "Actualment, el reglament europeu actual en relació amb la IA no protegeix els drets d'autor i acaba permetent entrenar IA sense consentiment ni compensació als autors", diu.

La pirateria no deixarà de créixer

Segons Corrales, des del 2016, la pirateria de llibres a Espanya "no ha baixat del 30%". Amb l'ús progressiu de la intel·ligència artificial, aquesta xifra "no deixarà de créixer". "Sense un marc legal clar en relació amb la IA no hi pot haver mercat: falta informació, transparència i es vulneren drets –alerta Corrales–. Les obres dels autors s'estan devaluant i la demanda s'acabarà desplaçant". L'impacte d'una regulació insuficient comportarà "una precarització de la feina d'escriptors, traductors i editors, la concentració de valor afegit en el model econòmic i, en definitiva, una transformació estructural de la societat, perquè debilitant els drets d'autor també es deixen de respectar qüestions com la privacitat dels usuaris". La IA, insisteix el director general de CEDRO, "distorsiona el mercat editorial i redefineix a la baixa el valor de les obres". Ara per ara, "el 72% de gent que utilitza la IA fa servir continguts ja preexistents, sobretot de llibres educatius i webs", ha dit per finalitzar la seva intervenció: per tant, "són textos amb drets que es vulneren i treballats prèviament pel sector editorial".

stats