Novetats
Llegim  /  Actualitat 24/10/2022

L'extraordinari treball de recerca de batxillerat de Fiona Doncaster es converteix en llibre

L'autora publica 'Matilde Ucelay. Dibuixant un camí' amb Collita Pròpia, la iniciativa de micromecenatge que impulsa l’ARA

5 min
Fiona Doncaster, l'autora de 'Matilde Ucelay. Dibuixant un camí'

BarcelonaEl treball de recerca de batxillerat de Fiona Doncaster va enlluernar uns quants professors. “Va superar totes les expectatives de l’equip avaluador, pel rigor, per la metodologia de recerca, per l'estructura, per l'originalitat i per la creativitat”, diu Elisabet Verdaguer, professora de l’Institut Santa Coloma de Farners. “És un dels millors treballs de recerca que hem vist en el nostre institut”, afegeix.

Aquest treball, Matilde Ucelay. Dibuixant un camí, presentat el curs 2021-2022, va merèixer una de les beques Lilly Reich per a alumnes de batxillerat de la Fundació Mies van der Rohe i el 10è premi CRACS 2022 de la Universitat de Girona. Està a punt de veure la llum en un àlbum il·lustrat, que estarà a l’abast de tothom, gràcies a la iniciativa Collita Pròpia. La seva autora, Fiona Doncaster, a més de dedicar un munt d’hores a estudiar la vida i l’obra de Matilde Ucelay, ha pogut reunir, a través de micromecenatge, els 3.500 euros necessaris per a la seva edició.

Una il·lustració del llibre 'Matilde Ucelay. Dibuixant un camí'

Matilde Ucelay. Dibuixant un camí, que serà publicat aquest mes d’octubre, és una biografia il·lustrada de la primera arquitecta de l’estat espanyol, si més no la primera que va llicenciar-se. Va ingressar a l’Escola d'Arquitectura de Madrid el 1931. No era l’única noia que iniciava el curs aquell any. N’hi havia tres més. Matilde Ucelay (1912-2008), però, va ser la primera que acabava els estudis, quan tenia 23 anys, el fatídic juliol del 1936.

El llibre reivindica la figura d’aquesta arquitecta de la segona meitat del segle XX que no és gaire coneguda. “Matilde Ucelay va ser inhabilitada professionalment pel règim franquista per haver format part de la Junta de Govern del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Madrid. Companys arquitectes van firmar-li alguns projectes”, explica Fiona Doncaster. “La Matilde anava a visitar les obres amb tramvia. Un dia, a principis dels anys 60, va aparèixer davant de la família conduint un Seat 600: s’havia tret el carnet de conduir i havia comprat el cotxe. A partir d’aleshores anava a les obres amb cotxe. Donava molta importància a tot allò que complementava l’edifici: els jardins, les llars de foc, les manetes i els tiradors de les portes, les rajoles... Triava els materials, els colors, les textures... S’encarregava de tota la decoració. El maleter del seu 600 era un petit mostrari”, detalla Doncaster, que segueix els passos professionals de Matilde Ucelay: acaba de començar la carrera d’arquitectura.

Fiona Doncaster no va dubtar a publicar Matilde Ucelay. Dibuixant un camí mitjançant Collita Pròpia, que impulsa l’ARA i coordina l’editorial Zasbook, que du a terme tot el procés d’edició. Collita Pròpia és una oportunitat per publicar tant per a autors novells com per als que ja tenen obra publicada i troben que és una manera àgil i innovadora per editar i difondre el seu nou llibre.

L'escriptor Xavier Andreu

La 'Terra de pioners' de Xavier Andreu

Xavier Andreu, professor de biologia d’una escola concertada de la dreta de l’Eixample barceloní, ja té un llibre publicat, la biografia novel·lada d’una supervivent de la Guerra Civil espanyola, Entre la vida i la tragèdia (Claret, 2018). Fa temps que té al calaix Terra de pioners, una ambiciosa novel·la històrica, i ha optat per Collita Pròpia perquè en puguin gaudir el màxim nombre de lectors. Terra de pioners, que està a punt d’entrar en el procés de cerca de micromecenatge, està ambientada al segle XI, a la terra de frontera entre al-Àndalus i els comtats carolingis, colonitzada primer pels pagesos sense terra provinents dels Pirineus i posteriorment per senyors feudals. L’acció és amanida amb la salsa de la vida: enveja, enamorament, violència, gelosia, mort, infidelitat, malaltia, passió...

“Vaig començar a escriure al principi de l’adolescència: cartes a amics, companys de les vacances d’estiu amb qui, per la llunyania, era impossible veure’s. Amb els primers enamoraments, i amb els primers desenganys, vaig descobrir que amb unes maldestres poesies (totes per cremar), endreçava els meus sentiments a la vegada que era capaç d’expressar-los. Hi havia èpoques que escrivia de manera molt intensa, en d'altres feia una pausa i no escrivia res. Primer vaig fer poesia, de la poesia vaig passar als contes (quan els meus fills eren petits), i dels contes a la novel·la, quan, sobretot als estius, vaig recuperar el meu temps”, explica Xavier Andreu. “Soc de dormir poc, i quan a casa tothom encara dorm és el meu temps. El silenci em permet submergir-me en la història, deixo que els protagonistes condueixin la trama. És sorprenent com els personatges que he creat em porten cap a llocs insospitats en la història que escric; això és el més fascinant en la creació d’una novel·la”, comenta.

“Sempre he escrit per la mateixa raó: per digerir allò que em passa i se’m fa indigest”, revela en Xavier, a qui escriure no li fa perdre el fet de llegir: “No hi ha un plaer més gran que un bon totxo de novel·la per als llargs estius dels professors”, diu. “En el procés d’escriure un llibre, per a mi el més complicat és la renúncia: deixar de banda fragments de la novel·la que m’han costat escriure, però que en la globalitat del text no m’acaben d’encaixar”, confessa en Xavier, i afegeix, a manera reclam publicitari: “Si Els pilars de la terra se’t va fer curt, si vas xalar amb El nom de la rosa, si vas disfrutar amb Digue'm qui soc, si vas gaudir amb L'església del mar... Terra de pioners és ara la teva novel·la”.

Una dotzena de llibres gràcies a Collita Pròpia

Collita Pròpia és una iniciativa de l’ARA que té com a objectiu donar suport als autors que volen publicar el seu llibre, en força casos el primer (assaigs, novel·les, biografies, poesies...). Es basa en el micromecenatge. Familiars, amics, companys de feina, de lleure, seguidors a les xarxes socials i també persones que no coneixen l’autor i volen participar en el seu projecte poden fer una petita aportació econòmica a un dels llibres que han estat seleccionats per l’ARA i l’editorial Zasbook per ser publicats. Així que es publica el llibre al qual han donat suport, en reben un exemplar (o més d’un, depenent de l’aportació). Zasbook es fa càrrec de tot el procés de publicació. Fins ara s’han publicat una quinzena de llibres.

Enllaç a Collita Pròpia: crowdfunding.collitapropia.cat

Els autors dels tres primers llibres publicats gràcies a Collita Pròpia van ser rebuts per la directora de l’ARA, Esther Vera, amb motiu del Sant Jordi del 2022. Ves al vídeo: https://llegim.ara.cat/reportatges/trobada-escriptors-collita-propia-directora-l-ara-esther-vera_8_4335845.html

Tots els llibres publicats fins ara

Francina, detectiu privada, de Maria Dolors Daufi

La naturalesa de l’aigua, de Marta Ribera Torres

Estimada tieta, de Jordi Bosch Argelich

Com una poma, de Maite Arqué Bertran

L'home que corre, de Joan Carles Codolà i Vilahur

De l’autocràcia a la democràcia, de Josep Font Purtí

Sis i el porter, de Pere Costa Pagès

No em puc perdonar, d’Ignasi Mercadé i Solans

La vida i el seus albirs, d’Anna Martínez Ranís

A tres bandes, de Jaume Serrallonga i Gasch

Viure per tonar a viure, de Maria Noguera Serra

Escalè, de Sergi Reixach

Aventures a Galícia, de Tomàs M. Porta 

Celobert, de Francesc Pla

Dietari d'una primavera robada, de Maria Torrents

Pel Cardener i el Llobregat, de Josep Comajuncosa

Tots es poden adquirir a: editorial.vivelibro.com

stats