10/12/2021

L'escepticisme català

BarcelonaL’escepticisme és un corrent filosòfic probablement importat de l’Índia, on encara ho és tothom. A Grècia va arrelar després de l’escola socràtica a partir de la paraula skeptesthai, que ve a significar “examinar” o “investigar”. Però els escèptics grecs ben aviat van deixar d’examinar i d’investigar, i van arribar, senzillament, a la idea que no es pot conèixer res, i que, si alguna cosa es pogués conèixer, no es podria explicar als altres. En suma: viure escèpticament vol dir no creure dogmàticament en res, i passar-se la vida considerant que tot és molt complicat en aquest món, que no cal posar-se pedres al fetge quan no s’entén alguna cosa, i que qui dies passa, anys empeny.

El Renaixement va donar un dels més grans escèptics que mai han existit, Francisco Sánchez, metge i humanista, autor d’un llibre cabdal, Quod nihil scitur ('Que no es pot saber res'), molt llegit als segles següents (es troba a Iberlibro.com, barat, en traducció castellana). Descartes no era exactament escèptic, però el seu “dubte metòdic” acosta els seus lectors a una actitud molt semblant. Montaigne i el seu seguidor Charron van ser escèptics de soca-rel. I no parlem de Bayle, Gassendi, Huet o Berkeley.

Cargando
No hay anuncios

El segle XVIII va ser ric en escèptics, com és el cas de David Hume, un empirista que considerava una cosa tan antiga com que no hi ha res a l’intel·lecte que abans no hagi estat passat pels sentits —tesi tan allunyada de Descartes com de Heidegger, que sempre sembla que puguin pensar-ho tot sense haver sortit mai de casa–. Però l’empirisme ha estat l’escola filosòfica que ha tingut més èxit a Catalunya des de sempre. Entre els nostrats, no hi ha hagut un escèptic més convençut que Josep Pla, lector constant i devot de l’obra de Montaigne, al qual esmenta almenys en una cinquantena d’ocasions a la seva Obra Completa, citacions que el lector tindrà feines a trobar perquè la meitat de les referències de l’índex de la seva obra estan equivocades. És clar que a l’Empordà no cal haver llegit Montaigne per ser escèptic, com a Osona no cal llegir els Evangelis per ser creient, o al Berguedà no cal ser militarista per ser carlí. Coses de Catalunya, que no té una identitat tan homogènia com se suposa.