Literatura

¿Per què aprenem més escrivint a mà que amb un teclat?

Algú escriu a mà.
18/10/2023
2 min

BarcelonaAquests dies s'ha parlat molt de la conveniència de prohibir o no els smartphones, les tablets i els ordinadors a les escoles. La Unesco adverteix que les pantalles dins de l'aula són una font de dispersió de l'atenció dels estudiants i un perjudici per al seu benestar emocional. Al nostre país, molts centres educatius han basat la seva metodologia pedagògica en les idees sense base empírica d'alguns educadors del segle passat. El problema s'agreuja quan, anys després, aquests mètodes encara es venen com a innovadors però ningú s'ha molestat a comprovar el seu impacte en l'aprenentatge i la qualitat de vida dels estudiants.

Si les persones que es fan càrrec de les polítiques educatives treballessin amb l'evidència, sabrien que fa anys que els estudis neurocientífics mostren que tant els adults com els joves i els infants aprenen més i recorden millor quan escriuen a mà que no pas amb un teclat.

La investigadora A. van der Meer, de la NTNU, diu que això és així perquè escriure a mà crea molta més activitat a les parts sensoriomotores del cervell. El paper conté detalls espacials més rics que un full digital i molts sentits s'activen amb l'escriptura manual: podem sentir el so que fa el llapis mentre escrivim i veure les lletres que en resulten. Aquestes experiències sensorials creen contacte entre diferents parts del cervell i el predisposen per a l'aprenentatge i la memòria. En la mateixa línia, els estudis del neurocientífic K.L. Sakai, de la Universitat de Tòquio, mostren que el paper és més eficient que les eines digitals: els voluntaris que prenien notes a mà eren un 25% més ràpids que els que feien la tasca amb tablets o smartphones. A més, presentaven més activitat cerebral a les àrees associades amb el llenguatge, la visualització imaginativa i l'hipocamp, àrea clau per a la memòria.

Els investigadors no només recomanen l'ús del paper a les aules, sinó que també el proposen en activitats creatives com la creació literària o musical, perquè la creativitat serà més productiva si tenim una capacitat d'aprenentatge i de memòria forta.

Així, com fa unes setmanes apreníem que per escriure millor s'ha de caminar, ara sabem que no ens hem d'oblidar d'exercitar les extremitats superiors. Una combinació guanyadora, a partir dels suggeriments de Van der Meer, seria escriure els textos amb l'ordinador però fer les anotacions prèvies a mà. Se m'acumulen els bons propòsits abans de Cap d'Any, però estic decidida a fer-la meva! 

stats