Entrevista

Isabel Sucunza: "No em passa pel cap contractar algú que no parli català"

Cofundadora i llibretera de la Calders

No van arribar ni a fer cap llista. El local estava al passatge Calders i és un autor que els agradava. Per això la Isabel Sucunza i l’Abel Cutillas van tenir clar el nom amb el qual tirar endavant una llibreria sense bestsellers i amb molta edició independent que ja suma més de 10 anys de vida. 

Recomana'm un llibre.

— Sempre recomanem El día del Watusi. De fet, tenim una W pintada a la paret, perquè el llibre comença amb una nit que Barcelona apareix plena de w a les parets. 

Per què aquest?

— M’agrada molt l’escriptor, Francisco Casavella, i el que s’hi explica. La història de Barcelona des de la Transició fins al 92, a través d’un nen que va creixent. Hi ha innocència a l’inici, hi ha aventures i després hi ha el descobriment de la corrupció urbanística. I tot explicat de manera magistral. Però… el primer que et dic és que és en castellà i no està traduït. 

Cargando
No hay anuncios

Doncs un en català, va.

— N’hi ha un que recomano molt, però la gent no em fa cas, que és Blai Bonet. No hi ha manera de vendre’l. I és boníssim…

Per què ens agraden els llibres que ens agraden?

— Hi ha diferents tipus de lectors. Als que els agraden les coses que els toquen de prop i que parlen de coses que reconeixen, i d'altres que gaudeixen amb la ciència-ficció o l’aventura. 

Cargando
No hay anuncios

Un primer llibre que et marqués?

Nada, de Carmen Laforet. El típic llibre que estava per casa i un dia em va caure a les mans; devia tenir 14 anys. I és per la proximitat que dèiem abans: una nena arribada a Barcelona, perduda, que va a casa els tiets i es va descobrint. M'emmirallava en ella, suposo. 

Tu vas venir de Pamplona a Barcelona.

— No era una nena. Tenia 26 anys i recordo el vertigen. La ciutat em semblava molt gran. A les tres de la tarda d’un dimarts el centre estava ple. Crec que tot em feia vertigen perquè no sabia què fer amb la meva vida. 

Cargando
No hay anuncios

Alguna cosa devies saber…

— Havia estudiat periodisme i sabia que volia una feina relacionada amb escriure. Vaig acabar a La Guía del Ocio. No sabia ni on estava el Teatre Romea; anava amb mapes de paper amunt i avall. 

Quan apareix la idea d'una llibreria?

— Suposo que el dia que l’Abel Cutillas, que vaig conèixer en un programa on jo treballava, em va dir: "Tia, hauríem de muntar una llibreria". Ell venia de La Central, i em va dir: "Jo conec com funcionen les llibreries i tu saps com muntar activitats". Teníem clar el model de llibreria i vam acabar trobant un soci. 

Cargando
No hay anuncios

Quin model?

— Donar-li molta importància a les activitats, i que no fossin les típiques presentacions de novetats amb l’editor i l’autor explicant que han fet un llibre meravellós. I tenir molt en compte les editorials independents. 

Es diu que ara no són llibreries sinó espais culturals. 

— M’emprenya bastant. No. Som llibreries, venem llibres. 

Cargando
No hay anuncios

Per què t'emprenya?

— Em molesta que se’ns posi a l’agenda d’activitats gratuïtes o que es romantitzi la feina de les llibreteres dient que som unes psicòlogues superempàtiques. No, som venedores. Quan el llibreter és un home tot això no es fa, i se’l considera empresari. No ho sé, em costa analitzar-ho, però tinc clar que m’emprenya. 

El romanticisme sovint justifica la precarietat.

— Totalment, sí. Ho explica Remedios Zafra al seu llibre El entusiasmo.

Cargando
No hay anuncios

Parles un català perfecte.

— No em deixa de sorprendre que sorprengui. Bé, no sorprèn veient com està la cosa lingüística. A mi no em passa pel cap contractar algú que no parli català i que no tingui un cert bagatge de lectures en català. Jo, si no el sabés, em perdria coses increïbles.

Quines?

— Al principi demanava a la gent que em recomanés llibres en català i tothom em deia Empar Moliner o Quim Monzó. I, d’acord, estan bé. Però un dia a Sant Antoni vaig comprar La mort i la primavera, de la Rodoreda, i en acabar vaig pensar: però per què ningú no m’havia parlat d’això?

Cargando
No hay anuncios

Què defineix un bon llibre?

— Jo flipo molt amb la sensació que em deixen autors com Cartarescu o Borges. Tinc la sensació d’estar llegint una cosa important; penso que m’expliquen coses del món sobre les quals han pensat molt, i d’alguna manera m’ajuden a obrir la manera de pensar. Per a mi això és un bon llibre. Tot i que també estan molt bé algunes coses lleugeres.

Els més bons són els més venuts?

— Sol passar el contrari. Però els més venuts normalment van acompanyats d’una gran campanya, amb els autors passejant per teles i ràdios que de vegades són dels mateixos grups editorials. 

Cargando
No hay anuncios

Si les llibreries són els llibres que tenen i també els que no tenen, què és La Calders?

— M’agradaria que la gent digués que tenim edició independent, molta poesia –que quan vam obrir ens van dir que no vendríem, i que no para de créixer– i que se’ns percebi com una llibreria amb dinamisme, atenta al que passa fora. 

Un clàssic?

— No en diré només un. Ni la Ilíada ni l'Odissea. Recomano l’editorial Cal Carré, que estan recuperant clàssics medievals amb perspectiva feminista. 

Què volies ser de petita?

— No ho sé, però, d’alguna manera, sense saber-ho, sempre he tingut feines que tenen a veure amb llibres. I he acabat amb una llibreria, o sigui que missió complerta.