Literatura
Crítiques22/06/2022

Contra l'oblit de l'Holocaust

Ivan Jablonka reconstrueix la vida dels avis jueus polonesos en un assaig biogràfic

Joaquim Armengol
i Joaquim Armengol

BarcelonaQuan Ivan Jablonka (París, 1973) va publicar Laëtitia o la fi dels homes el 2016, vam poder descobrir un escriptor que feia del seu compromís literari una forma de justícia social, tot reconstruint la biografia de Laëtitia Perrais i el seu assassinat. Jablonka assenyalava directament l’estat francès. A Història dels avis que no vaig tenir (2022) l’autor, que és professor d’història a la Universitat París XIII, també hi passa comptes. Ambdós llibres comparteixen ardidesa i commoció a través de l’escriptura biogràfica i un exercici d’investigació profund i honest, amb el propòsit d’exposar la cruesa d’uns fets per conscienciar el lector. En aquest cas afronta directament el ser jueu i l’Holocaust. Tots ells, i també Una casa amb rodes, publicats a l’editorial Anagrama.

El que du a terme Jablonka a Història dels avis que no vaig tenir és investigar i reconstruir la vida dels seus avis jueus polonesos. Uns éssers, uns espectres, que van viure i van morir arrossegats pels terribles avatars d’aquella Europa tràgica i convulsa. Unes històries singulars que representen i són l’encarnació de milers d’altres que van patir pogroms, un exili humiliant i l’horror de l’extermini nazi. ¿Un llibre més sobre jueus i l’Holocaust? No. Malgrat que alguns siguin capaços de banalitzar el tema (com passa a Escape room), cada llibre sobre l’horror del genocidi és imprescindible. Aquest, però, per la seva atmosfera literària i la manera d’encarar la recerca és un llibre diferent.

Cargando
No hay anuncios

Podríem dir que l’escriptor marca dues línies en la seva recerca: d'una banda, hi ha el periple de la seva investigació; i, de l’altra, la pròpia vida. Són dos radis que connecten perfectament. L’un comença a finals del segle XIX i primera meitat del XX on l’autor recrea la vida de Matès i la bella Idesa: jueus, militants comunistes, perseguits i atrapats entre la Unió Soviètica de Stalin i l’Alemanya nazi de Hitler, i que acaben refugiats en un estat francès antisemita que els margina, bandeja i els acaba entregant als nazis. L’altre se situa al segle XXI. Ivan Jablonka –el net de Matès i Idesa– viatja, investiga, busca en arxius, pregunta i entrevista persones que puguin tenir informació sobre els seus avis. També hi apareix la figura del seu pare, Marcel, i familiars vius escampats pel món. De tota aquesta informació i acumulació de dades, Jablonka reconstrueix la personalitat i l’itinerari vital dels avis. No és un fil històric continu i contrastat, sinó que d’una forma evident també hi ha conjectures i buits dolorosos.

La gran història i els ignorats

A més, el llibre és ric en idees, evidències i moments lluminosos. Com la trobada del registre d’empresonament de Matès, un moment de gran emoció per a l’historiador perquè fa de Matès un personatge real; o la idea que sorgeix d’aquest fragment: “La distinció entre les nostres històries de família i allò que voldríem anomenar la Història no té cap sentit”. Dit d’una altra manera, que no hi ha distinció entre la gran història, la dels grans fets, per dir-ho d’alguna manera, i les coses dels ignorats, de la gent sense importància que s’oblida irremeiablement. Els grans esdeveniments polítics i militars travessen i transformen la vida de tothom. I pel que fa a evidències tenim la persecució dels estrangers a França que fugien de l’antisemitisme, un fet que va adobar la societat francesa per al col·laboracionisme infecte de Vichy.

Cargando
No hay anuncios

Cal remarcar la sensibilitat crítica de Jablonka al fet cultural i de la llengua en mostrar com el nazisme va destruir, amb sadisme i crueltat, una civilització i una llengua, l’ídix. En aquest sentit, Història dels avis que no vaig tenir és un doll de memòria valuós, un acte superb de resistència i lluita contra l’oblit.