Còmic

Manga Barcelona contra el covid

El gran saló de cultura popular japonesa torna a Fira Barcelona i promou la vacunació del públic

BarcelonaDos anys després de celebrar el 25è aniversari, el Manga Barcelona torna a Fira Barcelona per celebrar una edició presencial del 29 d'octubre a l'1 de novembre. Entremig, l'obligada aturada pandèmica de l'any passat, que ha disparat encara més l'interès dels fans del manga per visitar el festival, fins al punt d'esgotar en qüestió d'hores les entrades que es van posar a la venda dijous passat. L'edició d'aquest any perd exposicions –només n'hi haurà una, la del 25è aniversari ampliada– i no tindrà convidats japonesos, però conserva la capacitat intacta per convocar l'efervescent comunitat otaku de fans de l'anime i el manga, columna vertebral del festival.

El Manga Barcelona ocuparà 70.000 metres quadrats de Fira Barcelona i només perd un pavelló respecte a l'edició del 2019, precisament el pavelló 4 que ara ocupa el centre de vacunació contra el covid. Però la pèrdua no és total. “El nostre target és el públic més jove, i volem que es puguin vacunar”, ha explicat aquest dilluns la directora del saló, Meritxell Puig. A la plaça Univers, doncs, s'instal·larà un punt d'informació en què pares i fills podran fer consultes i, prèvia autorització familiar, els joves que compleixin els requisits podran accedir al centre i vacunar-s'hi.

Cargando
No hay anuncios

Amb un aforament menor que el 2019 serà impossible repetir el rècord de 152.000 visitants d'aquella edició, però Puig confia en “aproximar-s'hi”. De moment no vol revelar quantes entrades s'han venut, però sí que dimarts segurament se'n reobrirà la venda per oferir un petit romanent i durant la celebració de la fira també es vendran algunes entrades a mesura que el públic abandoni el recinte, però només si abans comproven que la circulació del públic al recinte és fluida. “Estem enmig d'una pandèmia, és una situació nova i preferim ser prudents abans de prendre cap decisió”, diu Puig. En la mateixa línia, els visitants hauran de portar mascareta tant a l'interior dels pavellons com a la plaça Univers, i només se la podran treure per menjar a les zones de restauració.

Convidats virtuals i locals

Oriol Estrada, responsable d'activitats, justifica l'absència de convidats japonesos per les reticències personals dels autors i de les seves empreses. “És una qüestió d'imatge. No està ben vist que en plena pandèmia viatgin gaire. I també és un problema la quarantena de quinze dies que han de fer al tornar al Japó”. Sí que hi haurà trobades online amb dos autors (Koshinata Marco i Hirako Waka) i una connexió virtual amb el Museu Tokiwa-so, que reconstrueix els apartaments del manga on als anys 50 van viure, entre d'altres, Osamu Tezuka i Shotaro Ishinomori.

Cargando
No hay anuncios

El buit que deixen els autors japonesos l'omplen autors de casa com Kenny Ruiz, Laia López, Guillem Casasola i Jimi Macías, així com els youtubers Kalathras i Wade Otaku, el cosplayer Geheichou i els músics Victormame (la faceta otaku del teclista de Doctor Prats) i Ruki, una cantant valenciana que ha publicat àlbums amb Warner Music Japan i ha actuat a Tòquio. També hi haurà taules rodones, presentacions de novetats editorials, sessions de firmes i els habituals concursos de disfresses (Cosplay Parade), coreografies (Idol Contest), karaoke (Just Sing) i cultura popular japonesa (Otaquiz).

Els tallers de gastronomia japonesa es mantenen, però sense degustacions. “El context pandèmic ens impedeix fer-les, així que les hem reconvertit en concursos com el de ramen”, ha explicat Puig. En canvi, creixen les projeccions a l'Auditori Manga, on es veuran una desena de títols que inclouen la comèdia fantàstica Más allá de los dos minutos infinitos, que va ser una de les sensacions de l'últim Festival de Sitges, així com l'últim treball del mestre de l'animació japonesa Mamoru Hosoda, Belle. “Ha sigut una edició molt complicada d'organitzar –ha comentat Puig–. Normalment tenim vuit mesos per fer-ho, i aquest any només hem tingut un mes i mig. L'equip està cansat però feliç: l'1 d'octubre, després d'un any i mig, ja no teníem ningú en ERTO”.