Fa 25 anys es va publicar el número 237 del còmic Calavera lunar, que també era el primer del personatge. “La meva generació s'ha criat consumint les coses de manera fragmentada, arribant a la meitat de la pel·lícula en sessions contínues o començant a llegir la sèrie de Spiderman pel número 58, sense saber què havia passat abans –explica Monteys–. Amb Calavera lunar passa el mateix: té una història molt llarga al darrere, però te l'has d'imaginar”. Fora de catàleg des de fa molts anys, Calavera lunar tornarà a les llibreries a finals de novembre en una edició especial en català de Mai Més que inclourà les vint pàgines del famós número 237, altres historietes curtes que Monteys va publicar després a revistes com Cimoc o BD Banda i una història nova de vint pàgines.
Albert Monteys arriba al museu
El dibuixant protagonitza la primera exposició monogràfica que el MNAC dedica a un autor català de còmic
BarcelonaAlbert Monteys (Barcelona, 1971) va estudiar belles arts, però el menyspreu pel còmic que va trobar a la carrera i l'obsessió per la performance i l'art conceptual van aconseguir que el dibuixant i els seus amics desenvolupessin “un rebuig absolut a l'acadèmia i al món de l'art en majúscules” i es llancessin a crear un fanzín, el mític Mondo Lirondo. Tres dècades després, i amb una posició més suavitzada per l'experiència i l'edat, Monteys entra al museu per la porta gran: és el protagonista de la primera exposició monogràfica d'un autor català que acull el Museu Nacional d'Art de Catalunya. “Si m'ho haguessin dit quan era estudiant no m'ho hauria cregut, però la relació entre el còmic i els museus ha canviat molt en els últims deu anys i ja no tenen sentit les fronteres entre l'alta i la baixa cultura”.
Hi està d'acord el director del MNAC, Pepe Serra, que aposta per fugir de l'elitisme: “El que ens interessen són les idees i els relats, i el còmic és una de les formes en què s'expressen”. Serra assegura que Monteys és el seu “autor de còmic favorit”, però diu que la mostra no és iniciativa seva (“hauria sigut corrupció pura i dura”), sinó de Ficomic, l'entitat que organitza el Comic Barcelona, que el 2019 va premiar l'Univers de Monteys com a millor còmic d'autor espanyol. En lloc de l'habitual exposició sobre l'obra a l'edició següent –finalment cancel·lada per la pandèmia–, Ficomic va proposar-la al MNAC. “De cara al futur, la idea és portar més exposicions al MNAC i fer-ne menys al Comic Barcelona, on només poder ser visitades durant tres dies”, diu Meritxell Puig, directora de la fira.
Passió per la ciència-ficció
Els universos de l'Albert Monteys, que es podrà visitar a l'Espai EducArt de la Sala Oval del 21 d'octubre al 30 de novembre, no és finalment una exposició sobre Univers; tampoc una retrospectiva integral de l'autor. El focus està situat en els seus treballs de ciència-ficció, des del seu primer còmic en solitari (Calavera Lunar) fins a l'aclamada adaptació de l'Escorxador 5 de Kurt Vonnegut, dels quals s'exposen algunes pàgines originals i també impressions del resultat final. Per què només ciència-ficció? “Volíem reflectir la meva etapa actual –explica Monteys–. Jo soc molt amant de l'amalgama ètica i estètica que sorgeix de la ciència-ficció i arran de deixar El Jueves he pogut fer només obres d'aquest gènere. De l'etapa d'El Jueves també em sento orgullós, el problema és que l'humor d'actualitat al cap de dos anys ja no s'entén”.
La passió de Monteys per la ciència-ficció ficció queda prou resumida en una vitrina de la mostra que el dibuixant presenta com la seva “paradeta del Mercat de Sant Antoni”, un cofre del tresor ple de còmics de Jack Kirby, llibres de ciència-ficció i figuretes d'acció. “Kirby és un autor que em va costar d'acceptar al principi però que cada vegada em fascina més, sobretot obres dels 70 com Omac o Devil dinosaur en què ja és gairebé un artista conceptual”, explica. De les novel·les de butxaca de l'editorial Ultramar destaca les portades d'Antoni Garcés (“Un dels referents estètics de la meva adolescència”) i la majoria de figuretes són Airgam Boys. N'hi ha una, de la sèrie Espacio, que té vitrina pròpia. És l'Airgam Boy amb cap de calavera i escafandre que va inspirar Calavera Lunar. “El tinc des dels deu anys i tenia un aire molt misteriós–diu–. Necessitava una idea per al meu primer còmic i vaig començar a pensar com seria la seva vida i així va néixer el personatge i la història”.