La grandesa d'Akira Toriyama en cinc raons
El còmic perd un dels grans creadors, una figura clau per explicar l'expansió mundial del manga
BarcelonaEl món del manga s'ha llevat aquest divendres amb la pitjor notícia possible: la mort d'Akira Toriyama, un dels autors més importants de la història del gènere i del còmic en general. La seva importància com a creador va més enllà de la memòria sentimental de la generació que es va criar durant els anys 80 i 90 i que, quan sortia de l'escola, veia religiosament Doctor Slump i Bola de drac a TV3. Toriyama és un nom clau per explicar l'evolució del manga en les últimes dècades i, de retruc, de la cultura popular, tant al Japó com a Occident.
La importància de l'estil
El dibuix d'Akira Toriyama ha estat tan imitat per altres autors que és l'estil per defecte que molts associen al manga, una expressivitat neta i lluminosa que combina elements d'altres autors, però absolutament reconeixible com a seva. Oriol Estrada, divulgador sobre manga i cap d'activitats del Manga Barcelona, assenyala la importància dels seus orígens com a dissenyador. “Toriyama venia del món del disseny i va arribar relativament tard al manga, i això fa que tingui un dibuix molt especial i diferent”. És molt fàcil detectar la seva influència en autors com el creador de Naruto, Masashi Kishimoto, i el de One Piece, Eiichirō Oda, que també van incorporar el dinamisme com a narrador d'acció de Toriyama. “En el seu moment no era normal fer seqüències d'acció tan espectaculars i èpiques com les seves, tenia una manera extraordinària de narrar l'acció”, diu Estrada.
La songokumania a Catalunya
En la història del manga a Catalunya hi ha un abans i un després de l'arribada de la sèrie Bola de drac a TV3 el 1990. L'èxit va ser tan gran que al cap d'uns mesos van començar a circular de manera clandestina pàgines fotocopiades del manga de Toriyama en què es basava l'anime. Eren simples folis de mida estàndard, còpies de còpies de còpies amb una qualitat molt precària, però, així i tot, els aficionats les intercanviaven el diumenge en un Mercat de Sant Antoni desbordat per la invasió dels primers otaku. El fenomen va assolir una dimensió tan gran que la Guàrdia Urbana i la Guàrdia Civil hi van intervenir decomissant més de 5.000 fotocòpies de Bola de drac. El 1992, finalment, Planeta de Agostini va publicar el manga original de Toriyama amb una tirada inicial per número de 100.000 exemplars en català i 50.000 en castellà. Va ser el detonant del primer boom del manga a l'Estat i va ajudar el sector a sobreviure durant una dècada molt complicada.
Un creador molt discret
Tot i l'èxit internacional, Akira Toriyama no assistia a les fires de manga i gairebé no va concedir entrevistes. Una de les últimes fotos seves és la que van fer-li quan el seu nom va aparèixer als Papers de Panamà i uns reporters el van filmar a l'exterior de casa seva tirant les escombraries. “Era una persona molt reservada –diu Estrada–. De fet, era milionari però vivia en una casa molt normal. El que més li agradava era dibuixar”. Quan el manga Bola de drac va arribar al final el 1996, la seva producció es va reduir dràsticament. Durant els anys següents va publicar obres molt més curtes com Cowa! i Sand land, que es recopilen en un únic volum. “Va ser acabar Bola de drac i dir: 'Fins aquí'. No va pair bé l'èxit de Bola de drac. Ell hauria acabat la sèrie molt abans, però el van obligar a continuar-la. I potser es va buidar amb la sèrie”, explica Estrada.
El 'mangaka' més popular
L'anime de Bola de drac va ser la punta de llança per popularitzar el manga a Occident i el primer contacte de la majoria dels fans d'Akira Toriyama amb l'univers de l'autor. Però la realitat és que, tot i que l'anime adaptava força fidelment el manga –sobretot en les primeres temporades–, la participació directa del dibuixant en la sèrie d'animació va ser mínima. Els seus esforços es concentraven en el dibuix del manga, que es publicava setmanalment a la revista Shonen Jump i que en el punt més àlgid del fenomen Bola de drac va arribar a vendre 5 milions d'exemplars. “Es diu molt que One Piece és el manga més venut de la història, però One Piece té més de cent volums –argumenta Estrada–. Bola de drac es va quedar en 42. Si mirem les vendes per volum, Bola de drac guanya amb molta diferència”.
Creador d'universos
Akira Toriyama no era només un creador de personatges, sinó també d'universos fantàstics i mitologies de ficció que altres autors han continuat esprement durant dècades. “Entres en el món de Doctor Slump i Bola de drac i dius: 'Però què és això?' Era semblant al nostre en algunes coses, però amb una barreja d'alta tecnologia, animals que parlaven i un sentit de la meravella increïble”, diu Estrada. Toriyama també introduïa, sobretot al principi, molts referents de la cultura popular, tant l'asiàtica com l'occidental, des de Harry el Brut a Godzilla, Bruce Lee i Superman. De fet, Bola de drac es basa en la llegenda xinesa del Rei Mico, molt coneguda també al Japó. Amb el temps, Bola de drac va deixar de ser una sèrie d'aventures i humor per convertir-se en un drama èpic de grans batalles i combats. Però en aquesta evolució, apunta Estrada, juga un paper clau Kazuhiko Torishima, el primer editor de Toriyama. “I tampoc s'ho van inventar ells, ja existien Els cavallers del Zodíac, però Bola de drac ho va portar a una escala al·lucinant”, apunta Estrada.