La literatura 'young adult' es gradua a la universitat
El Crush Fest celebra la segona edició a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona
BarcelonaAl Crush Fest l’ús generalitzat del femení genèric no és un posicionament polític sinó una realitat empírica. Dels 46 autors convidats a la segona edició d’aquest festival de literatura romàntica juvenil –o young adult– 43 són dones. I entre el nombrós públic que aquest dissabte ha passat per l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, on té la seu el festival, la distribució per gèneres és similar, amb majoria aclaparadora de dones entre els 18 i els 30 anys.
"Fairy tale edition" és el lema d’aquesta edició del Crush, un leitmotiv màgic que explica les capes, diademes i orelles punxegudes de fades (o elfs) que porten alguns dels assistents. Les millors disfresses es veuran aquest diumenge al concurs de cosplay, però al festival també et pots maquillar amb temàtiques inspirades en llibres, fer un taller de cal·ligrafia de gènere fantàstic o passejar per un “mercat de la màgia” amb artesania, fan art i marxandatge. Tot plegat recorda una mica l’energia i el sentit de comunitat que es respira al Manga Barcelona, una impressió que comparteix la mateixa directora de Ficomic, Meritxell Puig, que també s’ha deixat caure pel Crush.
Amb tot, el tret més singular del Crush Fest és la quantitat d’autores en potència que sembla haver-hi entre el públic. Aquest dissabte al migdia, mentre la irlandesa Marian Keyes –un dels caps de cartell del festival– oferia una xerrada i la popular Inma Rubiales firmava llibres, el punt més concorregut del festival era l’aula on Paloma Fernández-Pacheco, editora de literatura juvenil de Penguin Random House, oferia consells per construir un bon “pitch editorial” i vendre una novel·la a un editor.
Dos centenars d’autores, en general molt joves, l’escoltaven amb atenció i feien preguntes molt concretes: “Com influeix la llengua de la novel·la a l’hora de plantejar el pitch?”, “¿Si crec que la meva novel·la encara no està llesta per publicar, l’envio igualment a un editor?”, “Tinc una trilogia escrita, m’he de centrar en el primer llibre o faig un pitch dels tres?” Fernández-Pacheco responia amb concisió, sentit de l’humor i bons exemples. Una de les seves tasques com a editora és, explica, identificar tendències internacionals i veure com adaptar-les al nostre mercat. “En aquest moment les tendències que més triomfen són la comèdia romàntica i la fantasia romàntica”, diu.
La història de les germanes Walsh
Marian Keyes (Limerick, 1963) no necessita consells per trobar editorial: és una de les fundadores del gènere chick lit i ha venut milions d’exemplars de les seves novel·les, especialment de la saga de les germanes Walsh, que va arrencar el 1995 amb Claire es queda sola. A l’imponent paranimf de la Universitat de Barcelona, rebatejat per al Crush com a Sala de les Llegendes, l’autora irlandesa ha explicat que ella només volia escriure “sobre una noia que viu a Londres i vol tenir xicot però li preocupa que això la converteixi en una mala feminista”.
La protagonista té quatre germanes, com l’autora (“Clarament, no tinc imaginació”, diu), i en anys posteriors Keyes va dedicar a la resta de germanes Walsh un seguit de novel·les, que, assegura, es poden llegir “en qualsevol ordre perquè són independents”. L'escriptora es resisteix a escollir una favorita entre les cinc germanes. “És com demanar-li a un pare quin és el seu fill favorit –s’excusa–. Tot i que la meva mare sempre diu que no té un fill favorit però totes sabem que és el meu germà Ty”.