La crisi econòmica frena el creixement del sector del llibre
El 70% de llibres venuts es van comprar a les llibreries
- Llibre en paperA Catalunya els llibres editats en paper han crescut un 9,2% respecte el 2020
- Llibre de butxacaEl llibre de butxaca segueix en alça i creix a tot l'Estat un 3,5% més que el 2020
- Compra a llibreriesDe cada 100 llibres venuts, 70 es compren a les llibreries, 23 a través de plataformes digitals i 7 són llibres electrònics
- Índex lectorUn 68% dels catalans va llegir llibres per oci durant el seu temps lliure el 2021. L'índex mitjà de l'Estat espanyol és del 64,4%
Després de fer la millor facturació dels últims deu anys al 2021, el sector del llibre ha notat aquesta tardor la frenada d'aquell creixement. El primer semestre del 2022 mantenia el ritme de l'any anterior, però la situació econòmica mundial ha tingut un impacte directe en el sector a partir del setembre. "No s'ha trencat la tendència, però hem detectat una desacceleració de les vendes derivada de la crisi econòmica que vivim", afirma el president del Gremi d'Editors de Catalunya, Patrici Tixis. El 2021 es va tancar amb una facturació de 2.576,70 milions d'euros a tot l'Estat, dels quals 255 milions d'euros corresponen a llibres en català. Totes dues van ser xifres rècord que no s'assolien des del 2012. Aquest any, el gremi calcula que la facturació del llibre d'interès general augmentarà un 2% respecte al 2021. "L'any se sostindrà pel creixement del primer trimestre, tot i que confiem en la campanya de Nadal", diu Tixis.
El gremi destaca dues tendències "molt positives" que es confirmen aquest any. D'entrada, les llibreries han recuperat l'espai que havia guanyat el comerç electrònic i que es va accentuar arran de la pandèmia. Al 2022 un 70% dels llibres venuts provenien de les llibreries físiques, un 23% són llibres físics adquirits a través de plataformes digitals i un 7% són llibres electrònics. "Abans de la pandèmia, el percentatge de llibres físics comprats a plataformes era d'un 30%. Veiem que s'està recuperant el valor de les llibreries entre els lectors i el paper que juguen en el sector. Són un agent cultural de primer ordre".
Una altra de les tendències que es consolida al 2022 és l'augment del lector jove. Les dades continuen mostrant que, entre els 10 i 12 anys, desapareix una gran massa de lectors que durant l'adolescència perden l'hàbit de la lectura. Però ara el sector els recupera abans. "A partir dels 15 anys ja hi ha un índex de lectura del 77%, mentre que l'índex de lectura entre tota la població és del 64%". Un dels grans contribuïdors d'aquest fenomen és el còmic. L'any passat va duplicar les xifres de facturació i aquest any també creix "amb força", subratlla Tixis, que el defineix com "el gran motor de la literatura juvenil", que ha augmentat un 7% respecte al 2021.
L'impacte en el preu dels llibres
Tixis considera que el sector encara el 2023 "amb bona salut", però conscient de les incerteses derivades de la crisi econòmica. "La història ens diu que al llibre les situacions crítiques arriben una mica més tard. La crisi del 2008, per exemple, va impactar en el sector tres o quatre anys més tard. Al lector li costa prescindir de la despesa dels llibres, no és una de les primeres que cauen quan la situació és complicada", destaca el president del Gremi d'Editors de Catalunya.
Tot i això, les editorials ja han notat les pujades de preu de les primeres matèries, del gas i de l'electricitat i de la inflació. "Hem intentat evitar al màxim que els costos es traslladessin en el preu final dels llibres. L'increment mitjà del preu és d'un 3%, entre 30 i 40 cèntims d'euro per cada llibre", diu Tixis. Entre les tendències del mercat també destaca que el llibre digital creix més lentament –"podria estar arribant al límit del seu creixement", apunta– i que l'audiollibre està guanyant força "també entre els continguts piratejats, cosa que indica que està generant interès".
Problemes en la distribució dels llibres
Tixis també s'ha referit al problema de la distribuïdora Entredos que afecta llibreries i editorials. La fusió entre Àgora i Punxes, que representa 210 segells, provoca des de principis de setembre retards en l'arribada dels títols a les llibreries. "Ens consta que estan posant tota l’energia per poder-ho desencallar. La distribució de les novetats té un grau bastant elevat de compliment, amb les reposicions hi ha més problemes", diu Tixis, que confia que no afecti la campanya de Nadal i que, "si hi ha algun impacte, que sigui menor". Més enllà de no trobar el llibre a la llibreria, aquestes complicacions també poden generar problemes de liquiditat a les editorials. Per això el gremi està treballant amb les administracions perquè hi pugui haver "algun tipus d'ajut excepcional". El Gremi d'Editors de Catalunya defensa que aquesta fusió de distribuïdores serà positiva per al sector i que s'hauria de convertir "en una de les infraestructures importants del sistema editorial".