ARA Llegim
Barcelona

Una nova manera d'aprendre literatura

Instal·lada en un pis acabat de pintar i decorar del carrer Calàbria, Bloom arrencarà amb una desena de cursos i seminaris

LA LLUMINOSA I NOVÍSSIMA ESCOLA BLOOM ÉS AL NÚMERO 75 DEL CARRER CALÀBRIA. / JÚLIA RODRÍGUEZ Zoom

Hi ha poques iniciatives tan engrescadores i ben pensades com la d’Escola Bloom, que han impulsat els escriptors Borja Bagunyà i Lana Bastasic, i que obre les portes el 3 d’octubre. Instal·lada en un pis acabat de pintar i decorar -amb molt bon gust- del carrer Calàbria, Bloom arrencarà amb una desena de cursos i seminaris que tant els lectors corrents com els més especialitzats trobaran fàcilment irresistibles.

“Vam començar a pensar en la iniciativa fa un parell d’anys, però va ser l’any passat quan ens hi vam posar de veritat”, expliquen. Tant Bagunyà com Bastasic compaginen la creació literària amb la docència. “Al llarg dels anys hem anat coneixent gent molt bona que té línies de treball d’un gran interès però que sovint no poden transmetre-les amb regularitat -continuen-. Una part important de la programació són els seminaris, que imparteixen especialistes”. Inés García López introduirà els lectors a un text fonamental de la literatura nòrdica medieval, la saga d’Egil Skallagrimsson. Teresa Rosell posarà en relació les obres de Proust i Beckett. Max Besora exposarà una de les seves passions, la literatura de campus. I els directors de l’escola s’endinsaran en dos dels seus autors de referència: Bagunyà explorarà l’obra de David Foster Wallace, i Bastasic rellegirà el llegat de Virginia Woolf -i en anglès- a partir de tres de les seves novel·les, Mrs. Dalloway, To the lighthouse i The Waves.

Buscar la diferència

Volíem sortir dels formats més habituals, i de seguida ens vam adonar que hi ha tradicions literàries que són força desconegudes -comenten-. A més de la tradició nòrdica, volem abordar literatures com la japonesa, la xinesa i la coreana, i també les altres Europes”. A més dels seminaris hi ha diversos programes d’escriptura creativa. Com que la competència és ferotge -ara mateix a Barcelona hi ha espais com l’escola d’escriptura de l’Ateneu, el Laboratori de Lletres i Aula de Escritores-, Bloom té la intenció que els alumnes “pensin, per sobre de tot, en la literatura”. No es transmetrà un “mètode únic”, una “fórmula magistral” que et “transformi en un poeta o novel·lista”. Ofereixen cursos de prosa, poesia, narració breu i una proposta que “explora les relacions entre el grafisme i la literatura”: es diu Trencar la pauta i el professor serà Víctor García Tur, que aquest any ha publicat Els ocells. A partir de l’any que ve es faran seminaris en profunditat d’un autor i al final el portaran a intercanviar impressions amb els alumnes.

L’Escola Bloom és una iniciativa “totalment privada”. “Per tenir tanta llibertat com fos possible no volíem dependre de ningú, només de nosaltres”, diu Bagunyà. I Bastasic afegeix: “La nostra intenció és dedicar el temps que calgui a les matèries i llibres que creiem interessants. Aprofundir-hi”. El nom del centre homenatja Leopold i Molly Bloom de l’ Ulysses de Joyce. “Teníem clar que volíem un nom de personatge, no un autor. Ens prenem la literatura com una festa, igual que Joyce, i també com ell volem ser rigorosos”. L’escola s’adreça al lector corrent: “Bloom no és un cercle tancat, tothom hi està convidat”. Els seus impulsors han quedat sorpresos de l’interès que han rebut fins ara, i que els permet començar deu cursos, tots de pagament, amb una assistència d’entre sis i onze alumnes.