Literatura

Llibreries i editorials hauran de pagar per tenir parada aquest Sant Jordi

És la primera vegada que passa, i el cost serà d'entre 96 i 485 euros

2 min
Parada de llibres al Passeig de Gràcia durant la diada de Sant Jordi de l'any passat.

BarcelonaFins ara, per col·locar una parada de llibres el dia 23 d'abril a Barcelona calia aconseguir una autorització de l'Ajuntament i prou. A partir d'aquest 2024 ja no serà així: la Cambra del Llibre –que agrupa el gremi de llibreters, editors i distribuïdors de Catalunya– ha anunciat que aquest any caldrà pagar una tarifa, que va dels 96 als 485 euros, en funció de les dimensions de la parada (oscil·len entre els 6 i els 24 metres). "Per poder fer un Sant Jordi al carrer com el dels últims anys, en què l'espai urbà que s'ocupa és molt extens, cal una aportació important per part de les administracions i una altra per part de la Cambra del Llibre –diu Èric del Arco, president del Gremi de Llibreters–. Aquest 2024, el departament de Cultura de la Generalitat hi posarà 200.000 euros i l'Ajuntament de Barcelona, 30.000. El que s'ingressi amb la tarifa de les parades serà d'entre 43.000 i 45.000 euros. És un 17% del total. En cap cas voldríem que aquest cost continués pujant i acabés sent inassumible per a llibreters i editors".

Del Arco explica que altres fires del llibre, com la de Madrid, que dura tres setmanes, tenen tarifes molt més altes: "Per tenir-hi una parada cal pagar entre 2.000 i 3.000 euros. A més, la fira de Madrid implica també unes despeses elevades d'allotjament, perquè moltes editorials venen de fora de la ciutat". En el cas de la Setmana del Llibre en Català, llogar un mòdul simple durant els dies que dura la fira ronda els 1.400 euros.

"Per celebrar un Sant Jordi com el dels últims anys, que a més de la rambla de Catalunya o la Rambla ocupa espais com el passeig de Gràcia i el passeig de Sant Joan, cal una gran despesa logística –continua Èric del Arco–. S'ha de tallar el trànsit, contractar personal de seguretat que controla la circulació del públic, subministrar electricitat a través de generadors..." La mesura s'ha rebut amb certa controvèrsia dins del sector. Algunes de les veus crítiques opinen que s'afavoreix les grans llibreries i editorials, que podran assumir més fàcilment aquesta tarifa. Altres expressen el neguit de veure com es redueix una mica més el seu marge de beneficis de la campanya de Sant Jordi. Encara que fins ara no paguessin per ocupar un espai urbà el 23 d'abril, els paradistes ja tenien unes despeses fixes: les del lloguer del tendal, que ronda els 300 euros per a sis metres, les de contractar venedors i les d'aplicar el descompte del 10% de la diada als llibres.

Les vendes durant la campanya de Sant Jordi representen entre un 8% i un 10% de la facturació anual del sector a Catalunya. L'any passat es va arribar a una xifra rècord de 23,6 milions d'euros.

stats