MARTA BAUSELLS
Londres

Els llibreters britànics volen el model francès

Al Regne Unit ningú no dubta, a hores d'ara, que Amazon s'ha menjat el mercat dels llibres físics. Quinze anys després d'aterrar al país, l'empresa ha canviat radicalment la indústria del consum i els hàbits dels clients. Actualment, suposa el 12% de les visites a pàgines de vendes per internet al Regne Unit i controla el 23,4% del mercat de l'entreteniment al país, un 20% més que l'any passat. El seu mercat segueix creixent: les visites totals a la pàgina van créixer un 80% l'any passat.

La seva escalada, l'any passat, al número 1 en el rànquing d'empreses venedores de llibres va confirmar l'impacte profund que aquesta empresa ha tingut sobre les llibreries petites i independents. Segons dades d'Experian, una consultoria amb seu anglesa i actualment present en 40 països, el nombre de llibreries al país s'ha reduït a la meitat en només set anys: de les 4.000 que hi havia el 2005 a les 1.028 actuals (només el 2012, de fet, en van tancar 400, set vegades més que l'any anterior). El ritme, de més d'una per setmana, és fulminant. Les causes són variades: la competència ferotge d'establiments com els supermercats, la crisi i, significativament, el creixement de pàgines web com Amazon, que, a més de menjar-se el mercat dels llibres físics, també està afectant els llibreters per la seva oferta de llibres electrònics, dels quals controla el 45% de les vendes mundials gràcies al seu lector Kindle.

El "destructor de llibreries"

Tot plegat ha dut els llibreters britànics a demanar a l'executiu mesures semblants a les imposades recentment pel govern francès, però de moment el govern britànic segueix impassible. El director executiu de la Booksellers Association -representant de més d'un miler de les llibreries del país-, Tim Godfray, declarava aquest estiu que Amazon suposa "l'amenaça principal" per al seu negoci i demanava, juntament amb altres representants del sector, que el govern els defensés davant del "destructor de les llibreries". Fins i tot la gran cadena Waterstones, adquirida pel magnat rus Alexander Mamut i en procés de reinventar-se, ha passat de ser vista com l'enemic pels petits llibreters a ser percebuda com una de les poques esperances de supervivència per al sector.