NÚRIA FERRAGUT-CASAS
Washington

De llibreria a botiga de tot el món

Des del garatge de casa, igual que altres joves emprenedors com Steve Jobs i Bill Gates, Jeff Bezos va crear la seva llibreria online el 16 juliol del 1995. Amazon va tenir un èxit fulminant: en només dos mesos va aconseguir vendre llibres en 45 països i tenir beneficis de 20.000 dòlars a la setmana.

Bezos, que va deixar la seva molt ben remunerada feina a Wall Street per fundar l'empresa a Seattle, va diversificar el negoci molt aviat amb la venda, primer, de música, videojocs i pel·lícules, i, més tard, de roba, mobles i productes electrònics, entre d'altres. El seu projecte inicial d'una web de venda de llibres es va convertir amb els anys en una gran botiga amb articles de tot tipus. Avui el gegant d'internet té 97.000 treballadors, 65 milions de clients al mes, uns beneficis anuals de 60.000 milions de dòlars i un valor borsari de 140.000 milions.

El negoci va canviar a poc a poc i el 2009 els productes mèdia (llibres, música, pel·lícules i videojocs) van deixar de ser el gruix més important de les vendes. A més, el 2002 va començar a oferir serveis d'informàtica bàsics i, cinc anys després, es va expansionar el servei amb productes de gestió de la informació al núvol ( cloud computing ).

El fundador d'Amazon sempre reinverteix gairebé la totalitat dels guanys de la companyia en la millora dels seus negocis existents o en l'exploració de nous. A l'agost Bezos va sorprendre amb la compra, a títol personal, del diari The Washington Post . "L'empresa gira al voltant del seu cervell [Bezos]", assegura el directiu d'Amazon, Jeffrey Wilke, al llibre de Brad Stone The everything store , que surt a la venda als Estats Units el 22 d'octubre.

Amazon va llançar el primer lector de llibres digitals Kindle el 2007 i a partir de llavors va iniciar el seu aclaparador domini d'aquesta indústria puixant. En sis anys ha creat set versions diferents i una tauleta, Kindle Fire, que en vendes està molt per sota del seu principal competidor, l'iPad d'Apple (12 milions d'unitats venudes del Kindle Fire el 2012 per 87 milions de l'iPad).

Fa dos anys aquest gegant del comerç online va anunciar que les vendes de llibres digitals havien superat les dels llibres impresos. Aquest èxit ha provocat la preocupació del món editorial i llibreries dels Estats Units, però també de la resta del món. Tot i així, el tancament de llibreries independents nord-americanes no va arribar amb Amazon, sinó amb grans cadenes de llibreries com Barnes & Noble i Borders.

De fet, la companyia de Bezos ha perjudicat més aquests grans supermercats de llibres, com va evidenciar la fallida de Borders el febrer del 2011. Les llibreries independents, en canvi, han crescut en els últims anys i han passat de 1.632 botigues el 2009 a les 1.971 actuals, segons l'Associació Americana de Llibreters. Però estan lluny de les més de 5.000 que hi havia el 1995.