L’ESCUMA DE LES LLETRES
LLUÍS A. BAULENAS

El llibre en català morirà d’èxit?

CAL MIMAR EL LECTOR COMPRADOR

Cal continuar parlant de la Setmana del Llibre en Català perquè l’èxit obtingut indica que alguna cosa s’està movent en el món de la indústria editorial catalana. Es publiquen més llibres que mai, però les tirades són més baixes i la facturació també. A causa del fenomen de les microeditorials, la reducció de publicació de les grans empreses es veu compensada per l’augment de títols derivat de les petites. S’estan muntant noves llibreries, moltes, ja se n’ha parlat. Són petites i compromeses. Però atenció, l’esforç que costa fer anar endavant una llibreria no té res a veure, ni de lluny, amb el que costa fundar una editorial. En tenim una prova gràfica en els amics de la magnífica Llibreria Calders: entre les accions de dinamització del seu negoci, ofereixen espais perquè hi treballin microeditorials. Les editorials, per funcionar en l’espai assignat, han d’emportar-s’hi la pròpia taula i el propi ordinador. Ja en tenen prou. En fi, la política de fusió de microeditorials sembla el camí. El nivell mitjà de qualitat que demostren és bo, diguem-ho. Però el perill de saturació i d’atomització de tiratges és massa gran per no fer-ne cas. Precisament, una de les conclusions de la Setmana, positives, és que és la confirmació que, si bé els clients no gasten tant, si poden, ho fan. Qui és aquest lector que bonament passeja per les casetes de la Setmana i compra, pel que sembla, un màxim d’un llibre? La qüestió ja no és si tens 18, 20 o 30 euros per gastar-te. El problema és que cal identificar qui ha comprat llibres i mimar-lo. No tant perquè continuï gastant-se’ls, que també, sinó, sobretot, perquè traspassi en herència l’hàbit de comprar-ne.

AMOR ‘VINTAGE’: HAYES I MITFORD

Conseqüències bones del canvi d’orientació editorial dels darrers temps: a manca de diners per publicar només novetats, es mira enrere, a veure si es troba res d’important. Això és evident, per exemple, en la clàssica col·lecció d’Edicions 62, El Balancí. Ara mateix, acaba de publicar -i el recomanem-Enamorats, més que una novel·la d’amor, un relat distanciat i sobri, tot i que emocional, dels passadissos ocults de les relacions amoroses, sobretot, del seu final. És d’Alfred Hayes (1911-1985), més conegut com a guionista cinematogràfic i de televisió (de La dimensió desconeguda, per exemple; això pot donar idea de l’estil). Aquesta magnífica novel·la, atenció, és del 1953! Esmentem aquesta publicació d’Edicions 62 perquè es tracta d’una gran editorial que fins ara no havia pouat gaire en aquesta mena de possibilitats. Les editorials petites ja fa temps que ho fan i amb molt bon resultat, també. Libros del Asteroide n’és un exemple, perquè, a més, hi veus la voluntat explícita, no pas conjuntural, de fer aquesta cerca entre títols oblidats o poc coneguts. Acaben de publicar L’aventura de l’amor, que l’anglesa Nancy Mitford (1904-1973) va publicar el 1945.