L’ESCUMA DE LES LLETRES

Una imatge = 1.000 paraules?

Fins al mes de febrer estarà oberta l’exposició Del cúter a les xarxes, que exhibeix una mostra dels treballs infogràfics duts a terme pel professor i periodista barceloní Jordi Català. Multipremiat internacionalment, considerat un dels referents de la infografia a nivell europeu, amb aquesta exposició (que mostra els treballs infogràfics dels darrers vint-i-cinc anys) ve a demostrar el que ja intuíem: que una imatge no val més que mil paraules. Recomano a qualsevol lletraferit que s’hi acosti perquè la infografia va néixer a partir del moment que a algú, a algun professional del periodisme, se li va acudir que els “gràfics”, la imatge, podien ser molt més que la simple il·lustració d’una notícia redactada. A partir d’aquí, la infografia entra de ple en el camp de la pura creació, una mica com l’expansió en qualitat, quantitat i en dignitat que ha experimentat en els darrers anys el que molts en diuen “novel·la gràfica”. La diferència entre un infògraf com Jordi Català i un simple grafista és l’element creatiu. Tal com ens passa als que escrivim, que som conscients que les nostres històries sorgeixen del no-res, com si fos un conill que surt del barret del mag, una infografia també sorgeix del no-res, és a dir, de les ganes d’explicar alguna cosa.

Molt més que il·lustrar

Perquè si només es tracta d’il·lustrar el contingut d’una notícia ja hi ha altres professionals que ho fan. En aquesta exposició hi trobem creativitat, habilitat i, sobretot, imaginació. Com dèiem, una imatge no val més que mil paraules. Mil paraules ocupen més o menys uns tres folis. Molt malament aniríem si algú que es dedica a escriure no pot reproduir en tres folis el contingut d’una imatge. Ja sabem a què es refereix, la frase feta. I sí, el poder de la imatge, de la imatge fixa, pintura, foto, és importantíssim. Es justifica per l’impacte visual, juga amb els colors, amb les perspectives, etc. Però l’infògraf -a diferència de fotògrafs i pintors- no està pressionat per l’obligació de fer “art”. La infografia va néixer a peu de redacció, obligada a ser al màxim d’eficient en el mínim de temps. A favor té que pot utilitzar la paraula com a complement. I que s’insereix de ple en el món visual d’avui en dia. En fi, per veure l’exposició cal anar a la Universitat Autònoma. L’excursió val la pena. No se’n penediran.