Literatura
ARA
Barcelona

Complots, corrupció i periodisme: 'Número Zero', la nova novel·la d'Umberto Eco

L'autor italià publica una crítica mordaç contra la indústria de la comunicació en una societat corrupta i manipuladora. La novel·la –que serà publicada el 9 d'abril a Rosa dels vents– està ambientada l'any 1992

'Número Zero' d'Umberto Eco (2015) Zoom

El semiòleg i supervendes Umberto Eco torna a les llibreries amb 'Número Zero' (Rosa dels vents / Lumen), un retrat de la societat italiana del 1992 que mostra les falsedats que rodegen el món de la informació fent una crítica punyent al món del periodisme.

La novel·la gira entorn d'un empresari que decideix crear un diari per intimidar als seus rivals i influir en els polítics, i del periodista a qui contracta per dirigir-lo, Simei, que intueix les intencions del seu cap i decideix cobrir-se les espatlles deixant testimoni escrit –i manipulat– de tot el que està passant. Enmig d'aquesta trama de mentides, tràfic d'influències i corrupció, Simei contractarà al periodista Romano Braggadocio, obsessionat amb les teories conspiradores i amb la ferma convicció que Mussolini no va ser ajusticiat l'abril del 45, sinó que el seu lloc el va ocupar un doble -una teoria que guanyarà pes amb la misteriosa mort del periodista-.

Diaris i televisions menteixen
'Número cero' és una gran crítica a aquest periodisme nascut als anys 90 i, segons l'autor, arriba en forma de novel·la per fer arribar a un públic major la seva advertència que "els diaris menteixen, els historiadors menteixen, i la televisió, avui, menteix". Eco presenta la novel·la com una mena de manual cínic sobre el funcionament dels mitjans i llança una sèrie de postulacions com ara que "el periodista ha d'introduir opinions disfressades de fets", "la insinuació és part de la manipulació» o bé que «les necrològiques donen diners".

En la seva setena novel·la, Eco tracta temes que ja apareixen en les seves obres anteriors, com ara els complots ('El pèndol de Foucault'), les mentides ('Baudolino'), i la corrupció ('El cementiri de Praga'). Tot i això, l'autor ha especificat que, també igual que en altres obres, ha deformat la realitat per oferir "una representació grotesca d'un diari, i no la fotografia fidel del periodisme en general".

Eco va fer el salt a la fama del món intel·lectual amb l'assaig 'Apocalíptics i integrats' (1965) i al món literari amb 'El nom de la rosa' (1980). La seva última novel·la, 'Número Zero', sortirà a la venda el 9 d'abril.