Gossos que ajuden els infants a llegir
BarcelonaQui més qui menys ha sentit a parlar dels programes de gossos de teràpia que acompanyen persones en hospitals, residències o escoles d'educació especial. La companyia dels gossos fa menys feixugues les situacions difícils i mostra beneficis en la salut mental i física dels participants. El que potser no és tan conegut és que aquests gossos també poden ajudar els infants a llegir.
Diversos estudis mostren que l'habilitat lectora té un impacte directe en la salut i en el benestar de les persones i de la societat: influeix en l'èxit acadèmic, en el plaer d'aprendre i en l'autoestima, així com en la participació social i laboral. Tot i així, en els darrers anys sembla que hi ha hagut una davallada del gaudi per la lectura entre els infants. La investigadora anglesa Sophie Hall alerta que la pèrdua del plaer lector té conseqüències que van més enllà de l'aula, i que la freqüència amb què es llegeix està estretament lligada al nivell lector.
En aquest context s'han creat programes de lectura assistida amb gossos, tant en escoles com en biblioteques, en què els infants llegeixen en veu alta a un animal que els escolta sense interrompre ni corregir. Aquesta és la clau d'aquestes iniciatives: els gossos creen les condicions perquè els infants s'atreveixin a llegir sense por de ser avaluats i, d'aquesta manera, llegir deixa de ser una situació d'exposició i passa a ser una experiència compartida, sense pressa ni judici. La recerca mostra que aquestes intervencions redueixen l'ansietat associada a la lectura, augmenten la confiança i ajuden els infants a associar llegir amb una experiència agradable.
Defensar la lectura lenta
Aquests programes poden ser un bon suport en un moment en què diversos estudis alerten que a les escoles, instituts i, fins i tot, a les universitats es llegeixen cada cop menys llibres sencers, i que la lectura es fa sovint a partir de fragments escollits, textos breus o materials digitals. En alguns casos, les estratègies pedagògiques han posat l'accent en ser atractives o dinàmiques, com una gimcana, però han deixat en segon terme la importància de la lectura lenta: una experiència que entrena capacitats essencials com la paciència, l'atenció sostinguda o la capacitat d'estar sol amb un mateix. En uns temps accelerats i fragmentats, en què sabem que el consum de vídeos curts dificulta l'atenció i la concentració, defensar la lectura lenta no és un gest menor. El repte, avui, és recuperar el fet de llegir sense pressa i sense la pressió d'haver d'entendre-ho tot de seguida ni d'arribar ràpid al final.
Ara que arriben les festes i és temps de presents, regalar llibres és essencial perquè representa regalar temps, i pot ser una invitació a recuperar presència, pausa i vincle amb nosaltres mateixos. Potser no es tracta de llegir més per se, sinó de tornar a crear les condicions perquè llegir llibres torni a ser possible. Llegir sense exigències, per gaudir, és una bona forma de cuidar-nos i de relacionar-nos amb el temps d'una manera més amable. Els que teniu gossos podeu entrenar-vos llegint amb ells; els que no, ara ja coneixeu les bondats de llegir sense pressa ni judici. Bones festes i bones lectures a tothom!