ELS LLIBRES I LES COSES
Opinió05/05/2018

Arribarà un dia que la música vencerà

Ignasi Aragay
i Ignasi Aragay

Què té a veure l’òpera Carmen amb la Tercera Guerra Carlina? Més enllà de la coincidència temporal (1875), aparentment poc o gens. Però en la ficció tot és possible. Martí Porter ha aconseguit fer-les anar de bracet, fluidament, a la novel·la Carmen a Granollers. Ocell rebel (Marcòlic), on comparteixen protagonisme el capitost carlí Martí Miret, l’alcalde Pere Maspons i el compositor Georges Bizet, tres personatges reals als quals l’autor afegeix sentiments i vivències de collita pròpia: els porta per un periple que, a més de Granollers, inclou Barcelona i París. Altres secundaris reals són el cònsol Ferdinand Lesseps (artífex del canal de Suez), l’arxiver Manuel de Bofarull, l’esclavista i empresari Antoni López (el que ara s’ha quedat sense estàtua a Barcelona) i el també empresari Manuel Girona, entre d’altres.

Entre nosaltres, el XIX segueix sent un segle poc visitat. Només acostuma a interessar la part final, la de l’eclosió del catalanisme. Tota la carlinada rural i les bullangues urbanes fa dècades que resten mig oblidades, si més no per als lectors. El català encuriosit per la història s’ha acostumat a passar del 1714 al 1892, amb les Bases de Manresa, o al 1898, l’any de la derrota colonial. Entremig, un gran buit.

Cargando
No hay anuncios

Martí Porter ha fixat el seu interès en el crepuscle d’aquest món desconegut, el del xoc entre, d’una banda, el tradicionalisme i el liberalisme, i, en paral·lel, el de l’emergència de dues realitats urbanes que conformarien la societat catalana del segle XX: la dialèctica entre moviment obrer i burgesia, i el transversal moviment romàntic de la Renaixença primer i del catalanisme després. En aquest context, l’alcalde d’una vila dinàmica com Granollers, apassionat per la música, aconsegueix acostar-se a un Bizet que ha vingut a Barcelona a recaptar diners per a la seva Carmen. El porta a la ciutat del Vallès i li promet finançament català per a la seva empresa artística. La seva ingenuïtat el captiva: “Arribarà el dia que arreu les cançons s’imposaran als crits, els instruments a les armes, les orquestres als exèrcits”, somia Maspons.

Les armes, però, fan acte de presència. L’episodi és real i documentat: el 17 de gener del 1875 la facció carlina de Miret va entrar per sorpresa a Granollers, la va saquejar i incendiar, i va segrestar una trentena de veïns, incloent-hi l’alcalde Maspons, que ho va relatar al seu dietari. El que ve després ja és novel·la... Només un apunt històric final: Bizet va morir aquell mateix any, després de l’estrena de la seva òpera. No a temps per veure com amb els anys es convertiria en tot un èxit.