Edicions de L'Albí no publica novetats aquest Sant Jordi perquè les grans editorials "imposen" els títols mediàtics
L'editorial critica també que les publicacions de comarques siguin considerades "de segona categoria"
BergaEl segell berguedà Edicions de L'Albí ha decidit per primera vegada no publicar cap novetat per Sant Jordi perquè, segons afirma l'editor Jaume Huch, el món editorial "imposa" els títols més mediàtics sense deixar espai als llibres i autors de les petites editorials, que queden "arraconats". Huch lamenta que el llibreter quedi supeditat als circuits mediàtics i al màrqueting de les grans editorials i "no sàpiga destriar el gra de la palla". "El llibreter hauria de conèixer els gustos del seu client i oferir-li els títols més coneguts, però també aquells que no ho són", ha afegit. En aquest sentit, ha apuntat que l'Albí no publica llibres "prou comercials com perquè el llibreter els pugui dedicar l'espai que necessita".
Segons l'editor, "si mirem els aparadors de la majoria de llibreries del país hi veurem que el 80 o 90% hi tenen el mateix i no hi ha espai per aquells autors que són menys mediàtics". Per això, Huch ha decidit que l'editorial no traurà els primers títols del 2013 fins al proper mes de maig, quan esperen "no quedar tapats per la muntanya de llibres comercials". Huch assegura que en els últims anys el llibre s'ha banalitzat i qualsevol persona s'atreveix a escriure'n. A més, denuncia que els mitjans de comunicació ajuden a alimentar aquests autors i contribueixen a fer més greu el problema. "Allò que no es veu a la televisió, que no surt a les tertúlies o als diaris no existeix", ha subratllat.
Autors de comarques, "de segona categoria"
L'editor de L'Albí constata que hi ha prejudicis des de Barcelona perquè es considera que allò que s'edita a comarques "no és prou bo i és de segona categoria o de segona divisió". En aquest sentit, Huch considera que "els petits segells editorials que estem situats fora de la ciutat comtal hem de demostrar més que ningú que també sabem fer les coses ben fetes". "Per tal que L'Albí tingui cabuda en un aparador del carrer Aragó ha de demostrar que sap fer la feina més bé que ningú i més que un altre que té molts més recursos", ha subratllat.
De fet, l'any passat l'editorial va reduir en més d'un 50% la seva producció i ha passat de publicar una trentena de títols a editar-ne una quinzena. A més a més, ha optat per fer tiratges més curts que els distribuirà al llarg de l'any sense tenir en compte els mesos més comercials, com són per Sant Jordi i Nadal. El fet de no aparèixer durant la Diada no es tracta, però, d'una mesura de protesta, sinó que ho fan amb l'objectiu de convidar a la reflexió.