CRÍTICA
Crítiques14/09/2019

Retorn a l’ànima de Carles Riba

'Llibres de poesia' de Carles Riba. Edicions 62. Edició i textos establerts per Jordi Malé. 580 pàg. / 21,90 €

Jordi Llavina
i Jordi Llavina

Quina esplèndida edició de la poesia de Carles Riba, aquesta que ens acaba de donar Jordi Malé! No és una edició crítica, però, a la pràctica, com si ho fos. A partir d’ara, els estudiosos de Riba s’hi hauran de referir necessàriament, n’hauran de fer ús. L’obra aplega els set títols que conformen el seu opus líric -Primer llibre d’estances, Segon llibre d’estances, Tres suites, Elegies de Bierville, Del joc i del foc, Salvatge cor i Esbós de tres oratoris -, més dues obres inèdites, o dos aplecs de poesies, la primera de les quals, llibre novell, té més que un valor estrictament testimonial - Residu de la paraula a lloure i Poemes (Nou llibre, encara sense títol) -. Totes dues mostren, com les obres canòniques, aquella constant del vers de Riba de l’anàlisi de la condició humana, sovint des del punt de vista del creient: “Senyor, ¿per què haveu cridat tan fort / dins aquest fang meu trencadís?”, escriu a Residu... Per això, però també per la intenció (i l’ambició) diguem-ne filosòfica de la seva poesia -i per alguns determinats estilemes, no únicament el del títol Salvatge cor -, a mi Riba em fa pensar sovint en Ausiàs March. Tota aquesta obra -els set llibres i els dos que els flanquegen- va ser composta entre els anys 1912 i 1958, i, com és prou conegut, ha esdevingut una fita, més que no pas un model, de la poesia catalana del segle XX (em fa l’efecte que Carner, fins i tot Foix, Ferrater o Estellés, han tingut més imitadors que no pas Riba). A més, per a cada títol Malé ens dona una completa descripció de les diverses edicions que va tenir, i al final, en apèndix, publica els comentaris que el mateix autor va fer a molts dels seus poemes, textos de procedència diversa. Aquests comentaris, com també les conegudes conferències que Gabriel Ferrater va dedicar a l’autor o el llibre, tan valuós, de Carles Miralles sobre la poesia de Riba, demostren que, malgrat que el vers del barceloní és d’accés difícil, sovint remet a experiències ben concretes, que, en la composició del poema, es van enriquint, tornant més i més complexes.

Un cim dolorós

Se sol considerar que Elegies de Bierville és el cim de l’obra lírica ribiana. I és, també, un dels títols més lluminosos sobre el dolor de l’exili, juntament amb Saló de tardor, de Pere Quart. En el prefaci a la segona edició del llibre, l’autor ja hi deixa ben explicat allò que provoca l’enyor de casa: un retorn a l’ànima pròpia. “En aquells poemes -escriu Malé- tot el seu ésser hi era contingut de forma nua i essencial”. Però l’esforç per alçar-se per damunt de la nostra condició moridora, per transcendir la “carcassa eixuta”, ja es fa sentir molt aviat. En el poema 38 de Primer llibre d’estances, per exemple, llegim: “Pensament de la mort, agre ferment / que la naixó de tot meu pensament / -flonja i tímida massa- vivifiques, / i me’n fas, cor endins, un nodriment”. I, en la primera part de Segon llibre d’estances, trobem aquests altres versos: “Dins la nostra fusta mesquina / ressonen homes i ciutats, / tot el temps sens fi que ens circumda. / Cal fer rem, per no ser negats / dins la vida abstracta i profunda”. Em semblen ben significatius, els dos versos finals.

Cargando
No hay anuncios

La poesia de Riba és molt diversa, temàticament, i, al meu entendre, mostra d’una manera exemplar la tensió entre el fet de sentir i el de pensar. La joia o el do es troben, i cal saber-los aprofitar: “Ànima meva blana, cenyida de ventura / com d’una greu túnica bura: / no importa el caminar, tant com el do / amb què el camí ton pas detura”. El silenci és una aspiració (“Bella regina dels immaculats silencis!”): “Els mots -fites revesses en què la idea és closa- / la veu mortal -a son volar feixuga nosa- / tot esdevé un silenci clar”. L’amor, copsat des de tants punts de vista, pot ser “la follia / de sentir-nos immòbils mentre corre l’instant, / que és feta de silenci i de malenconia”. La puresa com a necessitat, en l’obra i en la vida: “Soc de tanta puresa l’èmul”. La il·luminació de la poesia i el combat de la creació, que ha de donar una estructura al poema. La lluita moral de l’existència: “Com una absurda enamorada, / la vida ens fa plorar el passat. // ¿On tornem, que no fos naixença? / Vivim de mort, i no ens és grat; / morim d’amor, i no s’hi pensa”. I Déu, esclar, que, en aquell primer, magnífic, esbós d’oratori dedicat als tres Reis d’Orient -un poema que sempre m’agrada llegir costat per costat del de T.S. Eliot sobre el mateix assumpte-, “és un pur començar”.