Literatura
Crítiques12/12/2023

La ignorància com a forma de coneixement

L'últim llibre de Peter Burke se centra en el paper de la ignorància com a paradoxal eina de coneixement, com a estratègia d’actuació i com a camp d’estudi

BarcelonaPeter Burke (Stanmore, 1937) és un dels grans historiadors culturals del nostre temps, amb una trajectòria consolidada i llibres referencials sobre aquesta disciplina que és, alhora, una manera de mirar-se el món. Aquest bagatge –en què es barreja erudició, curiositat i poliglotisme— va tenir la seva culminació en els dos volums de la seva Historia social del conocimiento, on el primer cobria De Gutenberg a Diderot i el segon De la Enciclopedia a la Wikipedia (Paidós, 2002 i 2012, respectivament). Després d’uns anys de parèntesi editorial, amb algun intent no reeixit com El polímata (Alianza, 2022), torna a lliurar-nos una nova i estimulant aproximació al(s) saber(s).

Perquè qui vulgui entendre La ignorància com el revers del coneixement, s’equivocarà de mig a mig. Certament, Burke inclou la seva traslació com a ignorància o estupidesa, però no són la preocupació principal del llibre, ni ocupen més espai que l’estrictament necessari. En realitat, el seu interès se centra en el paper de la ignorància com a paradoxal eina de coneixement, com a estratègia d’actuació i com a camp d’estudi. Així, veiem com negligir –voluntàriament o involuntàriament— allò que es desconeix per focalitzar-se permet superar límits mentals; o com identificar el que és ignot permet entendre millor el que és sabut o cap allà on hem de dirigir els nostres esforços; o com el creixement exponencial de la ciència en general genera límits insalvables entre disciplines, així com espais propis i autoreferencials de difícil socialització.

Cargando
No hay anuncios

Sabem més que els nostres predecessors?

Aquesta multiplicitat d’usos –exemplificada en la presència d’un glossari de cinc pàgines amb variacions del concepte— es desplega a través de dues parts: una primera sobre el paper que aquesta ha jugat en la filosofia, l’educació, la història, la religió, la ciència i la geografia, i una segona sobre les conseqüències generades en àmbits tan diversos com la guerra, els negocis, la política, els mitjans de comunicació, la gestió o les noves tecnologies. De la mà d’una prosa volgudament clara, generosament amanida de referències pertinents –malgrat alguna reiteració inevitable— i amb un ventall d’interessos increïble, Burke transita per èpoques històriques i disciplines diverses amb una seguretat admirable i amb una capacitat suggestiva envejable, fent realitat el subtítol d’Una història global.

Cargando
No hay anuncios

Burke endreça el seu relat a partir d’un plantejament amb un ordre cronològic i acumulatiu on, malgrat subratllar que tothom és ignorant d’una manera o altra, semblaria extreure’s un missatge positiu. Tanmateix, aquesta lectura va torçant-se cap al final del llibre, fins al punt de cedir a una mirada un punt ombrívola: “Col·lectivament, la humanitat sap més que abans, però individualment no sabem més que els nostres predecessors […] El problema és que sovint aquells que exerceixen el poder no tenen els coneixements que necessiten, mentre que els que sí que els tenen no exerceixen el poder”. Cert o no, després de llegir-lo, és evident que no podrem al·legar ignorància respecte d’aquest perill contemporani.