Crítica
Crítiques22/12/2018

Baudelaire: L’home, no el poeta

Pere Antoni Pons
i Pere Antoni Pons

Charles Baudelaire (1821-1867) sabia que les persones som com ens acostumem a ser. Que els hàbits i les rutines no tan sols són una expressió del caràcter sinó també una forja del caràcter. “Com més es vol, millor es vol. Com més es treballa, millor es treballa, i més es vol treballar. Com més es produeix, més fecund s’esdevé”. És una de les diverses reflexions sobre la laboriositat i l’ociositat que es poden llegir a El meu cor despullat. Escrits íntims i correspondència, un volum de notes, quasi aforismes, esbossos de projectes inacabats i cartes personals de l’autor de Les flors del mal que l’assagista, narrador i poeta Pere Rovira ha recollit, traduït, prologat i anotat en una edició esplèndida.

Igual que tots els addictes sensibles, els indisciplinats talentosos, els dissoluts intel·ligents i els abúlics ambiciosos, Baudelaire sentia un furiós disgust envers ell mateix i la seva vida. Sabia que, amb les seves disbauxes, la seva inconstància i la seva propensió al tedi dilapidava el seu geni, es feia malbé la reputació i es complicava diabòlicament una vida que ell desitjava productiva però que sovint va consistir a haver de contradir acusacions deshonroses i a haver de resoldre emprenyadores qüestions pecuniàries.

Cargando
No hay anuncios

En les pàgines de les històries de la literatura, la llegenda de la bohèmia sol prendre una aurèola de misteri maleït i d’aventura creativa fascinant. Vista des de dins, però, la bohèmia sovint es revela com un enfilall de maldecaps i sordideses sinistres. Aquesta, si més no, és la impressió que s’emporta el lector d’aquests textos íntims i en brut -no filtrats pels recursos i les estratègies de la literatura- d’un dels més grans poetes universals de tots els temps, que aquí se’ns apareix, sovint, com un pobre diable podrit per la còlera i la rancúnia, ofegat de deutes i assetjat pels creditors, necessitat de reconeixement, turmentat per una relació d’amor-odi amb la seva mare i traumatitzat per “l’atroç educació” que de petit va voler imposar-li el seu padrastre.

Peresa i violència

“Per què, tenint una idea tan justa, tan neta del deure i de la utilitat, faig sempre tot el contrari?”, s’exclama el poeta en una carta enviada a la seva mare el 1853. La resposta sembla donar-se-la ell mateix en una altra carta, també destinada a sa mare, de deu anys després: “Soc una miserable criatura feta de peresa i de violència”. La fúria autopunitiva amb què Baudelaire s’ataca a ell mateix només és comparable a la ràbia plena d’orgull amb què ataca aquells que detesta: burgesos, escriptors rivals, acadèmics rancis... La majoria de textos tindrien un interès escàs o relatiu, si no fossin de Baudelaire. Són de Baudelaire, però, i serveixen per conèixer-lo millor. A més, entremig de les queixes avorrides, de les declaracions repugnants de misogínia, dels exabruptes de reaccionari i de les notes sense valor literari, hi ha autèntiques meravelles. Hi ha aforismes brillants -“L’absurd és la gràcia de les persones cansades”-, hi ha comentaris lúcids sobre la seva obra -diu de Les flors del mal que han estat fetes “amb furor i paciència”-, hi ha premonicions esgarrifoses -“he sentit passar per damunt meu el vent de l’ala de la imbecil·litat”, escriu pocs anys abans de patir un ictus- i hi ha cartes d’una humanitat, d’una intel·ligència i d’una sensibilitat tan riques i desvalgudes que estremeixen.

Cargando
No hay anuncios

I és que no podem oblidar que, mentre patia totes les tribulacions, febleses d’esperit i xacres físiques que revelen aquests escrits, Baudelaire -el dandi pioner, el prodigi intel·lectual, el poeta gloriós- estava inaugurant la poesia moderna.