Còmic
Llegim 29/10/2021

“És el millor any de la història del manga”

Ordre i entusiasme en la primera jornada d'un Manga Barcelona multitudinari que toca sostre a Fira Montjuïc

3 min
Tres visitants del Manga Barcelona

Barcelona“No sembla un divendres”, comenta el responsable d'activitats del Manga Barcelona, Oriol Estrada, davant els milers de persones que aquest divendres omplen els pavellons de la Fira Barcelona que acullen el festival. “Quan el primer dia cau en feiner l'ambient és més relaxat, però a partir del migdia això estava ple de gom a gom i la gent s'està comportant molt bé”. I així és: no hi ha aglomeracions, tothom porta mascareta i el públic circula tranquil·lament pel recinte. Pel que sembla, els otakus són gent d'ordre.

També a l'hora de menjar: a la zona de gastronomia Nihon Ryori s'està celebrant el concurs de menjar ramen i tres participants xarrupen fideus amb cara d'esforç i concentració. Roger Ortuño, creador del web Comerjapones.com i responsable de les activitats gastronòmiques, acosta el micro als concursants per amplificar el so la xarrupada. Es veu que al Japó és de mala educació menjar el ramen en silenci. “Quan xarrupes, a més, l'aire refreda el fideu, que està cremant”, informa el xef que està cuinant el ramen. El Manga Barcelona és un lloc on s'aprenen coses.

"Volem 'Bola de drac' a TV3"

L'escenari que habitualment s'instal·lava a la plaça Univers s'ha traslladat al pavelló 2.1, al qual s'arriba pujant una rampa que presideix un cartell de deu metres amb la següent reclamació: “Volem Bola de drac a TV3”. El firmen Boladedrac.cat “i milers i milers de fans”. A les 17 h comença el xou del youtuber Wade Otaku (1,2 milions de seguidors), que puja a l'escenari cridant “M'estic cagant!” El públic riu i l'ovaciona. “Ho dic de debò, m'estic cagant. Si marxo a correcuita ja sabeu per què”, diu. El xou és en realitat un concurs de cultura otaku en què voluntaris del públic miren d'identificar una sèrie d'anime o el nom d'un personatge a partir d'un fragment de l'àudio. En versió original, per descomptat.

Al lateral de l'escenari hi ha un estand de primers auxilis per a cosplayers. És a dir, un espai per reparar els desperfectes inevitables de les barroques disfresses que porten alguns dels visitants de la fira. Hi ha una zona per pegar les peces trencades, una per cosir els descosits i una per retocar el maquillatge i la perruqueria. Al costat, un vestuari unisex amb la següent advertència: “Cosplayer is not consent. Respecta l'espai i la privacitat dels altres. Si vols fer una foto pregunta primer i respecta el dret de la persona a dir que no. No toquis ni abracis sense permís”. La zona més tranquil·la de tot el Manga Barcelona és el punt d'informació sobre vacunació, on tres infermeres ofereixen als visitants la possibilitat vacunar-se al pavelló 4. A mitja tarda només s'havien vacunat una quinzena de persones.

La nova generació del manga

Hi ha més moviment a la zona de videojocs i marxandatge, que aquests dies fan més negoci que en tot un mes. Al pavelló de les editorials crida l'atenció l'absència d'Ivrea i ECC, dues de les empreses de referència del sector. Però no serà per falta d'interès del públic. “És el millor any de la història del manga”, celebra pletòric el director de Norma, Óscar Valiente. “Des de l'any passat estan creixent les vendes en tots els àmbits del còmic, però el cas del maga és exagerat. Ha aparegut una nova generació de lectors i estem venent més que mai”. Estrada ho corrobora: “És un fenomen que coincideix amb el confinament i la pandèmia però que sobretot té a veure amb l'arribada de les plataformes i l'aposta de Netflix per l'anime, que de sobte ha incorporat molts nens i nenes al manga”.

Vista general del Manga Barcelona.

La impressió de Valiente i Estrada es veu confirmada per l'èxit mateix del Manga Barcelona, que tot i la incertesa pandèmica va esgotar entrades en qüestió d'hores. Aquest divendres al migdia, quan part del públic ha marxat del recinte, l'organització ha posat més d'entrades a la venda que han volat novament. ¿Ha tocat sostre el saló a la Fira Montjuïc? “Ha de créixer, però no sé de quina manera –diu Valiente–. Els nostres estands s'han quedat petits i la demanda ens està superant”. L'opció més òbvia és moure el saló a la Fira Barcelona Gran Via, a l'Hospitalet, però Estrada alerta que “no tot es redueix a vendre més entrades, per créixer has d'oferir més activitats i per això calen més recursos”. El futur immediat passa encara per la Fira Montjuïc, però si la demanda segueix creixent serà inevitable repensar el Manga Barcelona.

stats