Literatura
Opinió19/01/2023

La fi del món s'amaga a Empuriabrava

'Avió en vol ras' és una molt bona porta d'entrada als relats de J.G. Ballard, on destaquen els que projecten un futur catastrofista

BarcelonaEn una entrevista, l’escriptor britànic J. G. Ballard (1930-2009) declarava: “El més difícil de tot és escriure sobre el present ocult”. No volia preveure el futur, ni capbussar-se en el passat, sinó que furgava en els signes del present, com un sensesostre remenant la ferralla, per trobar-hi claus d’explicació dels mons que ens habiten. Proposant-s’ho o no, si algun escriptor ha estat capaç de preveure escenaris de futur és Ballard, el descriptor per excel·lència de mons desertitzats, paisatges de somni, zones catastròfiques i metròpolis abandonades. Una pandèmia global com la del covid-19 va deixar-nos imatges que s’acostaven bastant a les que ell havia imaginat i molta gent va tornar-hi, després d’un temps en el qual no se l’havia llegit tant. Potser és aquest el motiu que ha empès l’editorial Laertes a traduir-ne uns quants contes llargs, o potser no, però sigui com sigui, per fi podem llegir en català una mostra del Ballard més apocalíptic. Un dels encerts del recull és haver encarregat el pròleg a en Sebastià Roig, que feia anys que resseguia les passes de l’escriptor britànic per l’Empordà. Passava estius a Roses amb la família, entre el 1970 i el 1975, estava fascinat amb la figura i l’obra de Dalí i amb els paisatges del cap de Creus, i la seva estada va coincidir amb la construcció de la urbanització d’Empuriabrava: segur que la visió d’aquells canals d’aigua envoltats de blocs i cases d’estiueig va disparar la imaginació d’un escriptor que mai no era de vacances.

Les contradiccions del capitalisme

Pels contes que s’agrupen a Avió en vol ras circulen desferres de cotxes i carcasses d’avions, i pilots i astronautes obsedits per tornar a volar encara que ja no quedi combustible o l’hèlice de l’avió estigui enterrada sota la sorra. També n’hi ha que tracten temes més típics de la ciència-ficció: viatges en el temps i conspiracions mundials inaudites. Però els millors són els de projecció futura catastrofista: en el que dona títol al recull, Ballard pinta una humanitat a punt d’extingir-se on els nadons neixen amb malformacions i no viuen gaire temps, i hi situa la parella protagonista, que intenta anar a la contra d’aquesta maledicció. Al costat del típic personatge masculí de Ballard, un rebel de costums tirant a tòxiques, destaca la figura femenina de la dona que s’embarassa i no vol renunciar al nadó que vindrà: l’esperança que aquest sí que sobrevisqui és tot el que la fa moure’s.

Cargando
No hay anuncios

El relat que obre el recull, força llarg, és una mena de novel·la de Ballard en miniatura: a més dels paisatges desolats i la ciutat abandonada, inclou tota una segona part en la qual els personatges principals intenten reanimar la ciutat: tot comença com una nova albada, però les contradiccions del capitalisme no triguen a aflorar, i el que havia de ser una aventura cap a la comunió universal acaba en enfrontaments, assassinats i violència. Quin món ens espera, el desolat i recobert de sorra o l’hiperviolent? La resposta s’amaga dins del nostre present, i per descobrir-la calen més escriptors com J. G. Ballard.