EL LLIBRE DE LA SETMANA
Llegim02/05/2015

La felicitat insostenible

Pere Antoni Pons

En la seva última novel·la, Un any i mig, Sílvia Soler ressegueix les peripècies d’una família badalonina formada per un matrimoni, la Tina i el Jaume, i els seus quatre fills, que tenen entre 36 i 27 anys i són arquetípicament diferents. Soler ha construït la família protagonista amb la voluntat d’atorgar-li caràcter representatiu. La relació entre la Tina i el Jaume passa per una situació complicada perquè ella, després d’una vida professional molt activa, s’ha jubilat i no sap què fer amb els seus dies buits, i perquè ell cada cop té més ganes de tornar al seu poble natal, d’on va partir fa anys. A més, tres dels fills viuen fora perquè la crisi econòmica -i algun tomb biogràfic sobtat- els ha obligat a reinventar-se, mentre que el quart es deixa arrossegar per una apatia despreocupada i feliç. Amb aquests materials, Soler munta una novel·la de tons suaus i amables -massa amables- sobre els incerts equilibris entre l’amor clànic i la llibertat personal, i també entre la necessitat de ser independent i la conveniència de tenir un cau comú per poder refugiar-s’hi quan vénen mal dades.

Narrada en una tercera persona omniscient que, per torns, entra -estil indirecte- a l’interior de cada un dels sis membres de la família -records, pensaments, emocions-, la novel·la es desplega com una successió de retalls de vida, marcats per les relacions paternofilials i fraternals. Tot i que el protagonisme és compartit, la Tina ocupa el centre del relat. Intervencionista i plena d’un instint protector contraproduent, encara tracta els fills -i els dispensa i els exigeix unes formes d’amor i d’atenció- com si fossin petits. El marit, el Jaume, és el personatge més desdibuixat de tots, i sembla que només hi sigui com a pedra de toc per als dilemes i neguits de la seva esposa. Per la seva banda, els fills són tan distints, i alhora tan complementaris, com les peces d’un trencaclosques. El seu arquetipisme és subratllat pel sobrenom literari que els identifica: el Martí, que viu a Mont-real, és lliure i aventurer com el Simbad; la Berta viu a París, i és “somiadora” i “maternal” com la Wendy; “feréstega” i solitària, la Cèlia, que resideix a Mallorca, és com el Mowgli, i el Roger, irresponsable i jovial, és com el Huck Finn.

Cargando
No hay anuncios

El propòsit de la novel·la és dibuixar una visió de la família com la brúixola que t’orienta enmig dels embats de la vida. O “com l’equilibri damunt la cresta de l’onada”, tal com diu l’autora. El problema és que les onades, aquí, són molt manses, i costa molt d’enfilar-s’hi. Més enllà d’alguna discussió o tibantor puntual, les relacions familiars descrites a Un any i mig són, invariablement, cordials i afectuoses: no hi ha conflicte generacional, sinó actituds vitals contrastades; més que enfrontaments, hi ha friccions, i, en comptes de drames, hi ha desacords i malentesos, els quals, tanmateix, de seguida es resolen en un desenllaç dolç i positiu. Aquesta textura globalment plàcida és un llast per al conjunt de la novel·la, que acaba resultant flonja i estàtica.

El primer deure d’un novel·lista és problematitzar la vida dels seus personatges, i no perquè la felicitat no sigui un bon material literari, sinó perquè la cara lluminosa de la vida i del món només brilla si té una cara fosca que l’inquieta i l’amenaça. En aquest sentit, és significatiu que la majoria dels problemes que han de superar els protagonistes els hagin succeït abans de començar la història, i que, al llarg de les 351 pàgines que dura la novel·la, no tinguin gairebé cap dificultat per obtenir el que desitgen: ser mare, conèixer una dona meravellosa i enamorar-se’n o bé reunir tota la família en una festa a “la casa dels avantpassats”.

Cargando
No hay anuncios

Escrita amb una prosa correcta però massa cotonosa, i amb un argument sense rugositats, sorpreses o esclafits que el tensionin, Un any i mig es proposa un objectiu impossible: narrar la felicitat des de la felicitat. Aquí convé recordar que les obres narratives més existencialment euforitzants - A dos metres sota terra i El cor del senglar, per posar dos exemples antagònics-, aquelles que més ens reconcilien amb la vida, solen tenir un component tràgic estructural i estan plenes d’escenes d’una tristesa gairebé intolerable.