Premio Nacional per a les històries infinites de Sergio García
L'il·lustrador i professor granadí treballa per a la premsa internacional i el sector editorial
Barcelona"Sempre he intentat demostrar que el que faig no és còmic o il·lustració, em dedico a experimentar amb el llenguatge", defensa Sergio García (Guadix, Granada, 1967). I el Premio Nacional d'il·lustració 2022 li reconeix a aquest dibuixant i professor universitari justament un llenguatge "propi i singular" que, lluny d'encaixar en el model estàndard de vinyeta o fins i tot en el format convencional d'un llibre, "porta la narració gràfica a altres llocs" i "multiplica les possibilitats de la il·lustració amb imatges que narren per si soles", justifica el jurat que li ha atorgat el premi del ministeri de Cultura, valorat en 20.000 euros. García dibuixa amb un traç molt fi i definit i omple les il·lustracions d'imatges dins les imatges, com si el dibuix fos un contenidor ple d'històries i referències. La seva "riquesa lineal s'endinsa en l'infinit", segons els experts.
La seva recerca també s'expandeix en diferents formats. Treballa tant en la premsa internacional com en el sector editorial, en portades i discos, i fins i tot ha creat obres per a museus, com la sèrie sobre Nova York exposada al Centro José Guerrero o una sèrie sobre la guerra per al Museu Picasso de París. Algunes de les seves il·lustracions sobre temes d'actualitat com la guerra a Ucraïna o el món covid han acabat a la portada del New Yorker, al New York Times Book Review i a El País Semanal. També ha dibuixat una sèrie de llibres que reinterpreten històries com La bella dorment i La caputxeta vermella (Dibbuks), al costat de la guionista i colorista de bona part de la seva obra, Lola Moral. Amb ella també ha creat el personatge Odi i àlbums com Mono & Lobo. També ha col·laborat amb Max a Viñetas desbordadas i amb Altarriba a Cuerpos del delito, i amb autors francesos com Lewis Trondheim i Léo o nord-americans (amb Nadja Spiegelman a Perdidos en NYC).
L'artista ha agraït el premi perquè "la labor del dibuixant és molt dura i solitària" i "a més quan fas una feina experimental és tot una mica més difícil". "Per això aquest premi és un bàlsam que ajuda a seguir endavant", ha dit. García també és autor de llibre teòrics sobre còmic com Cómo hacer un cómic, Anatomía de una historieta i Historia de una página (Glénat).