LITERATURA
Actualitat22/12/2018

El dietari inèdit de Capmany

‘Batecs de vida’ recull les anotacions de l’escriptora durant la Guerra Civil

J. N.

Barcelona“Tu, siguis qui siguis que obris aquest diari i el llegeixis, maleït sigues. No ha estat escrit perquè tu el llegissis amb més curiositat que res més. Et detesto, t’odio i, si et tingués al davant, t’escopiria a la cara. És el que hi ha aquí quelcom més fondo que tu pots penetrar, et quedaràs aquí fora i mira. Si tens vergonya, deixa’l; si no, que mal profit et faci la rialla”. Amb aquest pòrtic amenaçador arrenca el dietari fins ara inèdit que Maria Aurèlia Capmany (1918-1991) va mantenir entre el 1937 i el 1939, en plena Guerra Civil Espanyola. El volum, de poc més d’un centenar de pàgines, acaba de sortir publicat per l’editorial tarragonina Lo Diable Gros, i és una de les aportacions editorials més singulars publicades durant el centenari de l’autora. Batecs de vida se suma a la versió actualitzada de la biografia d’Agustí Pons, L’època d’una dona (Meteora, 2018), la recuperació de part de la bibliografia de l’autora -com ara Lo color més blau (Cossetània) i Quim/Quima (Males Herbes)- i l’antologia de textos sobre feminisme a càrrec de Blanca Llum Vidal, Amenaça de sedició (Ara Llibres).

“En aquestes pàgines es troba l’embrió de l’escriptora i la filòsofa”, escriu la filòloga Marina Mallafrè, responsable de l’edició. El volum ha estat possible gràcies a les fotocòpies de l’original que Montserrat Palau, professora del departament de filologia catalana de la Universitat Rovira i Virgili, va cedir el 2016 a Mallafrè. “El dietari original formava part del llegat de l’autora conservat a la biblioteca de la universitat, però, inexplicablement, es va perdre”, afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Amor, malestar i ambicions

La primera entrada del llibre és del 26 de maig del 1937 i contrasta amb el frontispici de l’autora: “Sóc ben feliç i [bo i res], avui he parlat molt amb ell, hem pujat als cursets i com que anava ja tota una colla, no he caçat res i vinga a riure. No m’he enfadat, no podria, era massa feliç”. Són les “vivències amoroses” de la jove Capmany amb un amic de l’Institut-Escola de la Generalitat, on va entrar el 1932, quan tenia 14 anys, i que va ser una de les experiències formatives més importants de la futura escriptora. “Els van ensenyar a pensar i a ordenar els coneixements i a sentir-se responsables de cadascun dels seus actes -explica Mallafrè-. El punt neuràlgic i, per tant, indispensable per entendre l’educació que s’impartia, era l’espiritualisme, és a dir, la primacia de l’esperit en l’explicació de les funcions psíquiques”. La felicitat de Capmany s’estronca perquè, tot i que a l’octubre supera les proves per entrar a la universitat, els nois de la seva lleva han sigut cridats a files. “Se n’aniran, em desespera pensar que se’n van -escriu-. Sé el que senten, sé el que pensen, com si em trobés al lloc d’ells”.

Cargando
No hay anuncios

El malestar es converteix en una de les constants del dietari. “Quina vida més rara visc. A la nit els avions no ens deixen dormir, passem estones d’una emoció... Els sentim volar per sobre nostre i aleshores hi ha quelcom més fort que un mateix, sembla que el cor se’n vagi i en el seu lloc hi quedi un buit”. El 1938, Capmany -que aquell any en farà 21- es trasllada a viure a Teià acompanyada d’una de les seves millors amigues, la Lluïsa. Allà tenen cura de la colònia escolar d’ajut infantil, “servei destinat a treure els nens i nenes de les zones més castigades pels bombardejos de Barcelona i a allotjar-los a residències-refugi habilitades amb aquesta finalitat”, recorda Mallafrè. A Teià el catalanisme de Capmany es consolida, i ja no l’abandonarà mai més (després de la mort de Franco militarà al PSC i arribarà a ser regidora de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona entre el 1983 i el 1987). També allà pren consciència que, quan torni a ciutat, estudiarà filosofia i escriurà tot allò que sent dins seu, “totes aquestes protestes contra tot, tota aquesta rebeldia que bull i que cal ordenar, i ésser poeta, i ésser novel·lista i escriure i viure per Catalunya”.

Així com el 1937 hi ha diverses entrades en forma de poema, a partir del 1938 l’autora es decanta exclusivament per la prosa, que creixerà a partir de finals de la dècada dels 40: mentre va i ve de Badalona per donar classes a l’Institut Isaac Albéniz, Capmany escriu la seva primera novel·la, Necessitem morir, que presenta al primer premi Joanot Martorell el 1947 -guanya Cèlia Suñol amb Primera part -; i un any després s’emporta el guardó amb una segona novel·la, El cel no és transparent. La censura fa que el primer no surti fins al 1952 a Aymà i el segon fins al 1962 a Destino, amb un altre títol, El gust de la pols.

Cargando
No hay anuncios

El 1939, poc després de l’entrada de les tropes franquistes a Barcelona, l’autora tanca Batecs de vida reconeixent que el seu futur és “més negre que una gola de llop”. El mateix 28 de febrer afegeix: “Els que estem formats a l’escola dels escèptics i els homes francs, ens posaran pell d’ovella, oirem missa i alçarem el braç tot fent el pas de l’oca”.